Nordr fördjupar samarbetet med Lindberg Stenberg kring Veddestaden

Nordr fördjupar det pågående samarbetet med Lindberg Stenberg arkitekter till att omfatta även  kvarter 10 i Veddestaden. Syftet är att ge ökade förutsättningar för sammanhållen gestaltning och genomtänkta lösningar i en sammanhållen stadsdel.

Nordr och Lindberg Stenberg samarbetade i detaljplanearbetet för Södra Veddesta, och Lindberg Stenberg fick sedan fått förtroendet att rita Pionjären, det första projektet på platsen. Pionjären har tagits emot väl på marknaden.

- Vi tycks ha hittat en gestaltning och en typ av bostäder som fungerar på platsen och bland de som vill bli pionjärer i Veddestaden. Det är mycket glädjande och en känsla vi vill hålla fast vid, säger Marcus Tärnåsen, Nordrs projektchef för Veddestaden.

Veddestaden är Nordrs största utvecklingsprojekt i Sverige. Här ska cirka 1 200 bostäder, förskola och lokaler utvecklas i en sammanhållen blandstad om sju kvarter, som väntas stå klar cirka 2032.

Nästa steg i utvecklingen är projektet Visionären, som rymmer över 200 bostäder med centrumverksamhet i bottenvåning och som ska introduceras på marknaden i höst, samt kvarter 10 som är det första höghuset i Veddestaden om totalt 23 våningar.  I båda fallen går gestaltningsuppdraget till Lindberg Stenberg.

- Vi vill genom förtroendet ge Lindberg Stenberg en bärande roll, nästan som ”stadsarkitekt” i den framväxande stadsdelen. Vår bedömning är att det skapar goda förutsättningar för sammanhållen gestaltning, helhetstänk och riktigt genomtänkta lösningar, säger Marcus Tärnåsen.

Johanna Pålstedt, ansvarig arkitekt på Lindberg Stenberg Arkitekter kommenterar:

- I grunden delar Lindberg Stenberg Arkitekter och Nordr visionen om ett samhälle där kultur, kommersiella verksamheter och människor kan utvecklas tillsammans. Vi är mycket entusiastiska över att fördjupa vårt samarbete ytterligare säger hon.

För mer information om Nordr och Lindberg Stenberg i Veddestaden, se:

För ytterligare information, kontakta:

Marcus Tärnåsen, projektchef Veddesta, Nordr, marcus.tarnasen@nordr.com, 073-82 32 595

Jonas Engelblom, kommunikationsdirektör, Nordr, jonas.engelblom@nordr.com, 070-22 29 223

Nordr har totalt 16 400 bostäder under utveckling i Sverige och Norge. Koncernen har 200 medarbetare i de båda länderna. Nordr ägs av ett konsortium bestående av Fredensborg AS, Fredensborg Bolig AS, Norwegian Property ASA och Union Real Estate Fund III Holding AS. Nordr har kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö i Sverige och Oslo, Bergen, Trondheim och Stavanger i Norge.