Nordr sålde bostäder för 1,5 miljarder tredje kvartalet

Nordr sålde bostäder till ett värde av 1,5 miljarder kronor brutto (1,1 netto) under tredje kvartalet 2021. Hittills i år har bolaget sålt bostäder för 5,4 miljarder kronor brutto (4,3 netto).

Nordr sålde 295 bostäder (214 netto) under årets tredje kvartal, varav 174 i Sverige och 121 i Norge. Försäljningsvärdet uppgick till 1,5 miljarder under kvartalet, varav Nordrs andel uppgick till 1,1 miljarder.  Hittills i år har Nordr sålt bostäder till ett värde av 5,4 miljarder kronor.

- Vi fortsätter att leverera fina projekt som mottas mycket väl av marknaden. Vi fokuserar på att anpassa våra projekt efter kundernas behov och på att göra det enkelt att köpa av oss, säger Pål Aglen, tillförordnad koncernchef.

Nordr utvecklar bostäder i de sju största städerna i Skandinavien – Oslo, Trondheim , Bergen och Stavanger i Norge och Stockholm, Göteborg och Malmö i Sverige. I samtliga städer råder fortsatt stor efterfrågan på nya bostäder.

- Den underliggande efterfrågan är stark i alla våra geografier. Vi ser att det gångna årets prisstegring i Stockholm har lugnat sig, men på en hög nivå. Bra prisbild gäller för alla våra marknader och vi närmar oss nu slutsålt i flera projekt som startats under året, säger Pål Aglen.

Antalet bostäder i produktion uppgår till 2 717 mot 2 405 motsvarande kvartal 2020. Nordrs andel är 2 295 bostäder. Totalt byggstartades 229 bostäder under tredje kvartalet 2021. Säljgraden för bostäder i produktion uppgick till 87 %.

Nordrs försäljningssiffror för tredje kvartalet 2021:

Tredje kvartal 2021 (2020) 12 mnd rullande försäljning (1)
Brutto1 Netto2 1 637 (1 378)
Norge 121 (118) 67 (69)
Sverige 174 (346) 148 (328)
Totalt 295 (464) 214 (397)
  1. Antal sålda inklusive gemensamägda projekt
  2. Nordrs andel av försäljning

För ytterligare information kontakta:

Tillförordnad koncernchef Pål Åglen, tlf +47 993 89 224, pal.aglen@nordr.com

Kommunikationsdirektör Jonas Engelblom,  +46 70 22 29 223, jonas.engelblom@nordr.se

Nordr har totalt 18 800 bostäder under utveckling i Sverige och Norge. Sammanlagt har koncernen 180 anställda i Sverige och Norge. Nordr ägs av ett konsortium bestående av Fredensborg AS, Fredensborg Bolig AS, Norwegian Property ASA och Union Real Estate Fund III Holding AS. Bolaget har kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö i Sverige, samt i Oslo, Bergen, Trondheim och Stavanger i Norge.