Nordr sålde för över en miljard i januari

Nordr sålde bostäder för över en miljard i januari. Bakom årets starka inledning står lyckade säljstarter av nya projekt, samt fortsatt stark efterfrågan på kvalitetsbostäder i storstäderna. Nordr förväntar sig fortsatt stark, eller mycket stark, prisutveckling i alla sina geografier under fortsättningen av året.

Januari ses ofta som en av årets svagare månader, så även i bostadsbranschen. Med storhelgerna i ryggen är antagandet att få människor är villiga, eller kan, göra större investeringar. Frågan är om det stämmer längre.

-Vi ser en av de starkaste försäljningsmånaderna någonsin, och definitivt den bästa januari jag skådat, säger Pål Aglen, tillförordnad koncernchef.

I vanliga fall brukar lansering av nya projekt äga rum lite senare under våren. Nordr har medvetet valt att lägga ut flera nya projekt på marknaden, trots att det är januari. I Bergen har projektet Mölleneset blivit en stor succé, i Trondheim fortsätter nya lanseringar på Lilleby att gå starkt, liksom projekten Sinsenveien och Lören park i Oslo, och i Stockholm har dotterbolaget Folkhems projekt Cederhusen haft fin tillströmning till nästa etapp. Därutöver fortsätter befintliga projekt att locka nya köpare.

-Självklart påverkas vår efterfrågan av den starka marknaden i både Norge och Sverige. Men vi ser också att det går att sälja bostäder i princip alla månader på året. De som söker nytt boende har ju samma behov, oavsett vilken månad det rör sig om, säger Pål Aglen.

Sammantaget har Nordr sålt 173 bostäder (124 netto) under årets första månad, till ett sammanlagt värde av 1 006 miljoner (748 miljoner netto). I Norge såldes 124 bostäder (92 netto) och i Sverige 49 (32 netto).

-Vi har haft en fantastisk start och ser väldigt positivt på hela 2022. Marknaden är stark och underbyggs ytterligare av att det finns stor efterfrågan och ännu väldigt begränsat utbud av kvalitativ nyproduktion i centrala lägen. Det gör att vi räknar med fortsatt stark, eller mycket stark, prisutveckling i alla våra geografier, avslutar Pål Aglen.

Nordr har totalt 17 200 bostäder under utveckling i Sverige och Norge. Koncernen har 180 medarbetare i de båda länderna. Nordr ägs av ett konsortium bestående av Fredensborg AS, Fredensborg Bolig AS, Norwegian Property ASA och Union Real Estate Fund III Holding AS. Nordr har kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö i Sverige och Oslo, Bergen, Trondheim och Stavanger i Norge.