Ylva Gunterberg utses till Chief of Operational Excellence

Ylva Gunterberg har utsetts till Chief of Operational Excellence inom Nordr-koncernen. Gunterberg, som tidigare varit utvecklingschef för Nordr Sverige, tillträdde sin tjänst 1 februari.

Utnämningen är en del i Nordrs strategi att skapa en sammanhållen koncern med verksamhet i två länder. Gunterberg kommer bland annat att ansvara för koncernens gemensamma utvecklingsfrågor, operationell effektivitet, produktstrategi och kvalitetsarbete.

-Det är en för koncernen central roll som inrättas som väl matchar vår ambition att blir ett bolag i två länder, där vi skapar synergier, effektivitet och resultat genom att arbeta närmare tillsammans, säger Pål Aglen, tillförordnad koncernchef.

Ylva Gunterberg kom till dåvarande Veidekke Bostad 2017 för en tjänst som ansvarig för produkt- och processutveckling för radhuskonceptet Flex. I februari 2021 gick Ylva över till rollen som utvecklingschef för Nordr Sverige. Ylva har en bakgrund som arkitekt med fokus på utveckling och industrialisering och har tidigare bland annat haft roller som utvecklingschef Bostad på NCC Construction och head of design and R&D på Bonava.

-Jag ser mycket fram emot att arbeta med koncerngemensam utveckling och effektivisering. Nu skapar vi än bättre förutsättningar och kraft att leverera det kundvärde, den lönsamhet och den hållbara tillväxt vi föresatt oss. Det går inte att peka ut någon del som är viktigare än någon annan i uppdraget, utan det som är mest spännande och utmanande är att få helheten att fungera optimalt, säger Ylva Gunterberg.

För ytterligare information, kontakta:

Pål Aglen, t.f koncernchef Nordr Group, pal.aglen@nordr.com, +47 993 89 224

Jonas Engelblom, kommunikationsdirektör, Nordr Group, jonas.engelblom@nordr.com, +46-70-22 29 223

Nordr har totalt 17 200 bostäder under utveckling i Sverige och Norge. Koncernen har 200 medarbetare i de båda länderna. Nordr ägs av ett konsortium bestående av Fredensborg AS, Fredensborg Bolig AS, Norwegian Property ASA och Union Real Estate Fund III Holding AS. Nordr har kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö i Sverige och Oslo, Bergen, Trondheim och Stavanger i Norge.