Nordsjö presenterar Colour of the year 2016 – Ochre Gold

Report this content

Colour of the year 2016, Ochre Gold, är en guldinfluerad ockra som återfinns i naturen och kopplar samman rådande trender med historien på ett naturligt sätt. Kulören är stark nog att väcka uppmärksamhet på egen hand, men är också vacker i kombination med andra nyanser som påminner om naturens egen palett.

Varje år presenterar Nordsjö Colour of the year och fyra nyckeltrender för kommande år i sin bok Colour Futures. Boken är en global produktion där framstående experter inom färg och design samlar sina åsikter kring nästkommande års trender och kulörer. Sedan 2004 korar Nordsjö årligen Colour of the year, som är en viktig del i arbetet med Colour Futures.

Colour of the year 2016 – Ochre Gold

Ochre Gold är en spännande guldinfluerad kulör, noggrant utvald från en rik palett av gula nyanser, som just nu används överallt i designvärlden. Kulören och materialet syns på alltifrån designmässor till arkitektur, inredning, mode och grafisk design. Ochre Gold matchas bäst med en kompletterande färgpalett som är dov och svärtad med naturnära kulörer.

– Colour of the year 2016 är en gyllene ton som klarar sig utmärkt ensam, men som också är ett perfekt komplement i många färgsättningar, säger Per Nimér, Designchef på Nordsjö.

Colour Futures – Looking both ways

Colour Futures 2016 bygger på en övergripande trend ”Looking both ways”. För att verkligen förstå och uppskatta en trend som uppstår så måste man även förstå och fundera på dess motsats – att se i motsatta riktningar. Årets fyra nyckeltrender handlar om denna tvåsidighet - Heritage & Future, Words & Pictures, Dark & Light och The Grid & Letting Go.

Nyckeltrender 2016

Heritage & Future

Några av nutidens största varumärken sätter idag stort värde på att utforska och berätta sin historia. Det ger dem en äkthet och trovärdighet som inte går att köpa för några pengar i världen. Genom att titta bakåt i tiden och använda röda toner från vårt arv och kombinera det med ljusa färger, skapar du en modern känsla som pekar mot framtiden.

Words & Pictures

Vi lever i en tid där varje ögonblick registreras och publiceras på sociala medier. Detta har lett till en visuell mättnad, som gör att vi idag föredrar kvantitet före kvalitet. Konsekvensen av detta är att ord får en större kraft och betydelse. Modernisera ditt hem genom att använda kulörer som är hämtade från bläck och grafit och associeras med sociala medier.

Dark & Light

En av de viktigaste trenderna för 2016 är vikten av mörker. Införandet av Earth Hour – där miljontals människor runt om i världen alla släcker ner belysningen under en gemensam timme, har visat hur mycket ljuset påverkar oss. Ta in mörkret i ditt hem även när ljuset är på genom att använda gryningen och skymningens kulörer.

– Mörkret är underskattat. Vi behöver det för att sova bra, återhämta oss och vila. Vi använder oss av ”Earth hour” för att spara energi men detta har också visat på hur ”förorenad” vår miljö är av ljus. Paletten består av många mörkare kulörer, inte svarta utan med den svärta som finns i gryningen och skymningen, säger Per Nimér.

The Grid & Letting Go

I strävan efter att hitta sig själv i den moderna världen vi lever i lockas allt fler människor av det oreglerade. Men vi behöver gränser även om vi gör uppror mot dem – frihet upplevs bäst i kontext med ramverk. Inred genom att låta fantasin flöda fritt utan att begränsas av normer. Med levande och färgglada kulörer - i kontrast med svart och vitt - skapar du ett fantasifullt hem.

Colour Futures 2016 kan laddas ner i pdf format på www.colourfutures.com

-------------------------------------------------

För mer information och bilder:

Madelene Eriksson, Nordic Activation Manager Nordsjö
Tfn:
0708 35 02 35, E-post: madelene.eriksson@akzonobel.com

Om Nordsjö
Nordsjö-varumärket har sina rötter i Nordström & Sjögren AB, som startade sin verksamhet redan 1903. I dag är Nordsjö ett av de ledande och mest innovativa varumärkena i Norden. Vi har stort fokus på att utveckla och tillverka produkter som är hållbara för vår miljö och vår ambition är att ligga steget före samhällets lagar och krav. Vid vår anläggning i Sege utanför Malmö, som är Nordens största, utvecklas och tillverkas färg, lack, spackel och träskydd för konsument och yrkesmålare. Nordsjö ingår i AkzoNobel-koncernen, som är väldens största färgtillverkare.

Om AkzoNobel
AkzoNobel är världens största färgföretag och en ledande producent av specialkemikalier och limsystem. Vi förser företag och konsumenter världen över med innovativa produkter och brinner för att utveckla hållbara lösningar för våra kunder. Bland våra välkända varumärken finns Eka, International, Nordsjö och Sikkens. Vi rankas återkommande som ett av de ledande företagen inom hållbar utveckling. Med huvudkontor i Amsterdam, Nederländerna, är vi verksamma i fler än 80 länder, där våra 50 000 engagerade medarbetare levererar framtidens produkter och teknik för att möta alla de krav som ställs i en snabbt föränderlig värld.

Taggar: