Nyhet: Nanofärg skyddar fasaden i alla slags väder

Report this content

Nu finns en helt ny generation fasadfärg med självrengörande effekt från Nordsjö som säkerställer att husets fasad håller sig renare och finare under längre tid. Nordsjös nya fasadfärg Murtex V Nanotec ger med hjälp av smutsavvisande nanoteknik denna effekt.

Det svenska vädret med dess stora växlingar i temperatur och nederbörd är tufft mot husfasaderna. Fasaden behöver därför skyddas för att fortsätta att vara ren och fin. Kraftiga skyfall och påväxt av alger och smuts förstör inte bara bostadens utseende utan innebär även merarbete för husägaren varje gång vädret visar sig från sin nyckfulla sida. Men tack vare Nordsjös Nanotec-färg är det nu slut med detta. Ny teknik Nordsjös fasadfärg Murtex V Nanotec är en ny generation fasadfärg med helt unika egenskaper. Färgen är baserad på nanoteknik, vilket innebär att den målade ytan kan hålla sig ren av egen kraft. Världens största kemikoncern BASF har för Akzo Nobel utvecklat det enastående bindemedlet COL 9. Bindemedlet innebär att man kan kombinera de bästa egenskaperna från silikatfärgen, bl.a. den hårda ytan, med egenskaperna från akrylfärgen som har en flexibel yta. Detta har resulterat i den nya produkten Murtex V Nanotec. Regnet tar med sig smutsen Bindemedlet gör att fasaden håller sig ren längre. När det regnar tränger vattnet jämnt in i ytan. Det innebär att smuts och skräp inte rinner ned längs med husfasaden och ger synliga fläckar Nordsjös fasadfärg Murtex V Nanotec finns i mer än 100 olika fina färger och kan tillsammans med Hydrogrund användas på alla tänkbara ytor, t.ex. putsade fasader, mursten och cement samt på ytor som redan är målade. En ekonomisk totallösning Nordsjös fasadfärg Murtex V Nanotec är inte marknadens billigaste fasadfärg. Men om man tänker på vad behandling av husfasader kostar är det uppenbart att det blir dyrt att köpa billigt. Den nya nanofärgen har en testad och dokumenterad hållbarhet som är upp till fem år längre än för vanlig fasadfärg, vilket innebär att husägaren slipper utföra målnings- och rengöringsprojekt varje vår. Hos alla Nordsjö-återförsäljare över hela landet finns en gratis målningsguide. Målningsguiden har utarbetats för att Nordsjö vill att kunderna ska ha tillgång till rådgivning även när de har lämnat butiken. Målningsguiden är en stegvis guide som beskriver hela processen, lösningsförslag och användning av verktyg och produkter vid utomhusmålning. Guiden finns även online på www.nordsjo.se Fakta om den nya nanofärgen från Nordsjö: - Nano kommer från det grekiska ordet för dvärg. - Nano förkortas nM och en nanometer är en miljarddels meter. - Forskning i nanoteknik sker inom bl.a. medicin, minneschip och färgutveckling. Bildtexter: Foto 1: Akzo Nobel har utvecklat den unika fasadfärgen Nanotec. Nordsjös fasadfärg Murtex V Nanotec säkerställer att smuts och avlagringar sköljs bort med vattnet när det regnar. Tekniken har utvecklats i samarbete med BASF – världens största kemiföretag. Foto 2: Husets fasad håller sig ren med Nordsjös nya nanonfärg, även om du väljer vita kulörer. Prisexempel 10 liter Murtex V Nanotec SEK 1.800,- Ytterligare information Akzo Nobel, Annika Karlsson, tlf. +46 40 35 53 30 eller Annika.karlsson@akzonobel.com Billedbank: www.mbonline.se/nordsjo Användarnamn: Nordsjöbutik Lösenord: Nordsjöbutik

Taggar: