Ferd förvärvar 33 procent av diagnostikbolaget Aidian

Det finska bolaget Aidian utvecklar, tillverkar och säljer instrument och tester som används inom bland annat primärvården för att ge snabba och pålitliga testresultat. Aidians utbud av tester adresserar flera globala hälsoproblem såsom antimikrobiell resistens (AMR), diabetes och kolorektalcancer. Aidian har bland annat tester som syftar till att minska onödig antibiotikaförskrivning, en drivare av det växande hotet från AMR och antibiotikaresistenta bakterier.

”Finska Aidian har byggt upp en ledande och global position inom patientnära diagnostik. Aidians instrument och tester är en viktig del av lösningen för att möta globala utmaningar relaterade till hälsa. Tillsammans med huvudägaren Nordstjernan vill vi utveckla bolaget ytterligare med ambitionen att fortsätta bygga en ledande aktör inom patientnära diagnostik”, säger VD på Ferd, Morten Borge.

Tidigare i år kommunicerade det svenska familjekontrollerade investeringsföretaget Nordstjernan att de förvärvat 100 procent av aktierna i Aidian. Ferd köper nu 33 procent av aktierna och går därmed in som delägare i Aidian.

”Vi är mycket glada över att ha Ferd som partner i Aidians vidareutveckling och tillväxtresa. Nordstjernan och Ferd har båda många likheter genom att vi är familjekontrollerade företag som tänker långsiktigt kring våra investeringar. Vi ser därtill båda en stor potential inom hälsosektorn”, säger VD för Nordstjernan, Peter Hofvenstam.

Parterna är överens om att inte publicera villkoren för transaktionen.

Peter Hofvenstam

Stefan Stern, kommunikationsansvarig Nordstjernan

E-post: stefan.stern@nordstjernan.se

Nordstjernan är ett familjekontrollerat investeringsföretag, som genom aktivt och långsiktigt ägande i nordiska företag skall skapa värdetillväxt. Mer information om Nordstjernan finns på www.nordstjernan.se.