Nordstjernan har sålt samtliga aktier i NCC

Nordstjernan Aktiebolag (”Nordstjernan”) har genomfört en försäljning av 3 636 501 A-aktier i NCC AB (publ) (”NCC”, eller ”Bolaget”) till svenska och internationella institutionella investerare, som kommer att levereras efter omstämpling från A-aktier till B-aktier. Försäljningen genomfördes till ett pris motsvarande 130 kronor per aktie. Försäljningen innebär att Nordstjernan inte längre äger några aktier i NCC.

”Nordstjernan har varit en aktiv ägare i NCC sedan bolaget bildades. Under de senaste åren har vi viktat ner i bolaget och den här försäljningen är i enlighet med vad vi informerade om i december 2023. Nordstjernan och NCC har haft ett fantastiskt samarbete under åren och jag vill rikta ett stort tack till bolagets ledning och medarbetare för deras insatser,” säger Peter Hofvenstam, verkställande direktör på Nordstjernan

Peter Hofvenstam

Frågor hanteras av:

Kajsa Andersson, kommunikationsansvarig Nordstjernan

Mobil: +46 76 148 82 84

E-post: kajsa.andersson@nordstjernan.se

Nordstjernan ägs i huvudsak av Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelser. Sedan grundandet år 1890, har Nordstjernan ägt och utvecklat hundratals bolag inom en mängd branscher. Idag har Nordstjernan investeringar i ett drygt tjugotal bolag inom fem fokuserade sektorer. Tillsammans omsätter bolagen 120 miljarder SEK och har över 50 000 medarbetare. Läs mer på www.nordstjernan.se.