Nordstjernan investerar i engcon, den världsledande tillverkaren av tiltrotatorer

Nordstjernan har åtagit sig att investera i industribolaget engcon. engcon är den världsledande tillverkaren av tiltrotatorer med en global marknadsandel om cirka 45 procent. Bolaget grundades 1990 med målet att förändra den grävande världen genom produktutveckling och fokus på slutanvändare. engcon utvecklar innovativa, värdeskapande och hållbara lösningar som bidrar till ökad resurseffektivitet, säkerhet och lönsamhet.

Under den rullande tolvmånadersperioden som avslutades 31 mars 2022 uppgick engcons nettoomsättning till 1 571 MSEK och justerat rörelseresultat till 351 MSEK, motsvarande en justerad rörelsemarginal om 22,3 procent.

Nordstjernans investering uppgår till cirka 350 MSEK, motsvarande 5 procent av bolagets aktier, och sker i samband med börsnoteringen av engcon på Nasdaq Stockholm.

”Jag tycker det är roligt att Nordstjernan, som långsiktig aktör, har valt att investera i engcon i samband med börsnoteringen och ser fram emot att fortsätta utveckla bolaget med deras stöd” säger Stig Engström, grundare och huvudägare i engcon.

”Nordstjernan har följt engcon över lång tid och vi är nu väldigt glada att få investera i bolaget i samband med börsnoteringen. Inom vår sektor Industri är Nordstjernans strategi att investera i välskötta industribolag med långsiktig global tillväxtpotential. Vi ser att engcon passar mycket väl in och ser fram emot att stötta bolaget långsiktigt”, säger Nordstjernans verkställande direktör Peter Hofvenstam.

Peter Hofvenstam

Peter Hofvenstam, verkställande direktör Nordstjernan