Nordstjernan investerar i Oden Technologies

Nordstjernan har investerat i Oden Technologies (”Oden”), ett ledande data- och AI mjukvaruföretag som servar tillverkningsindustrin. Oden, vars största marknad är i USA, grundades av Willem Sundblad och Peter Brand 2014. Som en erkänd nischspelare på marknaden för Industrial Analytics och AI har Oden upplevt hög efterfrågan på och införande av Process AI, deras nyligen lanserade maskininlärningsprodukt för operatörer. Produkten skapar föreskrivande processrekommendationer för att optimera operatörens körningar i realtid.

På en marknad som påverkas kraftigt av digital transformation har Oden potentialen att öka effektiviteten, leverera beslut i realtid samt mildra riskerna associerade med en hög operatörsomsättning. Det är särskilt viktigt i tillverkningsindustrin då problem med arbetskraft är en ständig utmaning. Investeringen kommer möjliggöra fortsatt tillväxt genom kundexpansion, ytterligare investeringar i Process AI och utrullningen av fler AI produkter utvecklade för användning av maskinoperatörerna.

Vid stängning av den andra finansieringsrundan, ledd av Nordstjernan Growth, mottager Oden 28,5 MUSD. Övriga nya investerare inkluderar Flat Capital, Recurring Capital Partners samt Odens kund INX International Inc. Majoriteten av nuvarande investerare deltog i den här rundan, bland andra Atomico och EQT Ventures.

”Vi ser mycket fram emot att jobba tillsammans med Nordstjernan för att fortsätta utveckla, växa och driva innovation på Oden Technologies när vi nu går in i en ny fas och mognadsgrad”, säger Willem Sundblad, VD och medgrundare av Oden Technologies.

”Oden är ett spännande och innovativt bolag verksamt på en stor marknad som vi tror har en betydande potential och vi ser fram emot att stötta bolaget långsiktigt”, säger Torbjörn Folkesson, Sektorchef Nordstjernan Growth.

Investeringen görs inom Nordstjernans tillväxtsatsning, Nordstjernan Growth, och blir det femte innehavet i Growth-portföljen. Nordstjernan blir nu den största ägaren och kommer representeras i styrelsen.

Torbjörn Folkesson
Sektorchef Nordstjernan Growth

Frågor hanteras av:

Kajsa Andersson, kommunikationsansvarig Nordstjernan
Mobil: +46
 72 230 87 65
E-post: kajsa.andersson@nordstjernan.se

Nordstjernan ägs i huvudsak av Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelser. Sedan grundandet år 1890, har Nordstjernan ägt och utvecklat hundratals bolag inom en mängd branscher. Idag har Nordstjernan investeringar i ett drygt tjugotal bolag inom fem fokuserade sektorer. Tillsammans omsätter bolagen 120 miljarder SEK och har över 50 000 medarbetare. Läs mer på www.nordstjernan.se.