Nordstjernan skapar ett nytt partnerskap med OBOS i byggbolaget NCC

Det norska bolaget OBOS, som är en ledande bostadsutvecklare i Norge och även växer kraftigt på den svenska marknaden, förvärvar 6,5 procent av kapitalet och 23,1 procent av rösterna i NCC från Nordstjernan. OBOS har omfattande och djup branschkunskap från hela värdekedjan, både som bostadsutvecklare och som huvudägare i de börsnoterade byggbolagen Veidekke och AF-Gruppen.

”Vi är mycket glada över möjligheten att förvärva denna post i NCC som är ett av de ledande byggbolagen i Norden och vi ser fram emot att ta en aktiv roll i att utveckla bolaget tillsammans med Nordstjernan, bolagets styrelse och ledning”, säger koncernchefen på OBOS, Daniel Kjørberg Siraj.

”Vi ser fram emot att få OBOS som en branschkunnig partner. Nordstjernan har goda erfarenheter av att som aktiv ägare arbeta i olika former av partnerskap. Bara under detta år har vi exempelvis investerat i diagnostikbolaget Aidian och skapat ett partnerskap med det norska ägarbolaget Ferd. Affären med OBOS liknar den modellen. NCC:s styrelse och ledning gör ett bra arbete, vi tror på bolaget, och som fortsatt aktiv ägare i NCC ser vi att det finns mycket långsiktigt värdeskapande kvar,” säger VD på Nordstjernan, Peter Hofvenstam.

Affären består av 5 miljoner A-aktier samt 2 miljoner B-aktier. Köpeskillingen uppgår till 772,5 MSEK, vilket motsvarar ett volymviktat pris per aktie om cirka 110 SEK. Efter transaktionen uppgår Nordstjernans ägande till cirka 5,0 miljoner A-aktier och 4,7 miljoner B-aktier, vilket motsvarar cirka 8,9 procent av kapitalet och 24,3 procent av rösterna.

”Nordstjernan är sedan ett par år inne i en strategisk transformation. Bara under det senaste året har vi investerat 3 Mdr SEK i nya bolag, såsom engcon, Norva24 och Aidian. Från att i stort sett uteslutande ha haft investeringar i en sektor, byggsektorn, har vi nu aktiva investeringar i fyra sektorer”, avslutar Peter Hofvenstam.

Peter Hofvenstam

Stefan Stern, kommunikationsansvarig Nordstjernan

E-post: stefan.stern@nordstjernan.se

När det moderna Nordstjernans historia inleddes, år 1999, fanns ägandet i NCC som enda bolag. Sedan dess har portföljen diversifierats med hjälp av avkastning, värdeskapande och investeringar utifrån det enda företag som då ägdes.

Sedan 2020 har Nordstjernan utvecklat en ny sektorsbaserad strategi med långsiktiga aktiva investeringar i kvalitetsbolag inom sektorer med uthålliga konkurrensfördelar och starka strukturella marknadstrender. Idag utgörs mindre än en femtedel av Nordstjernans substansvärde av innehav inom sektorn Bygg & Fastighet. Numera svarar sektorn Hälsa för cirka en tredjedel av portföljen, och sektorn Industri & Handel för över två femtedelar. Majoriteten av substansvärdet utgörs numera av privatägda företag. Affären består av både noterade och onoterade portföljbolag liksom av företagskrediter. Mer mogna bolag har de senaste åren kompletterats med investeringar i mindre tillväxtbolag.