Nordstjernans dotterbolag Rosti förvärvar Plastic Components, Inc.

Nordstjernans helägda dotterbolag Rosti har förvärvat 100 procent av aktierna i det amerikanska företaget Plastic Components, Inc. (”PCI”). Förvärvet av PCI stärker Rostis globala position inom formsprutning av avancerade plastdetaljer och komponenter samt skapar en plattform i Nordamerika för fortsatt tillväxt.

Rosti utvecklar och tillverkar formsprutade plastkomponenter. Bolaget erbjuder bland annat förpackningsförslutningar till livsmedelsindustrin och tillverkar komponenter såväl som kompletta produkter till utvalda konsument- och industrisektorer. Bolaget har produktion i Kina, Malaysia, Polen, Rumänien, Storbritannien, Sverige, Turkiet och Tyskland. Under 2020 omsatte Rosti cirka 323 MEUR.

PCI är en aktör inom formsprutning av avancerade plastdetaljer och komponenter i Nordamerika med en diversifierad kundbas präglad av långa affärsrelationer. Bolaget har en hög innovationsgrad med moderna produktionsanläggningar i Germantown, Wisconsin, Clearfield, Utah samt Cary, North Carolina. Säljare är MPE Partners samt minoritetsinvesterare. Parterna har kommit överens om att inte offentliggöra villkoren för affären.

”Rosti blir med förvärvet av PCI en global aktör inom formsprutning av avancerade plastdetaljer och komponenter. Tilläggsförvärvet är i linje med Nordstjernans satsning på att bygga ledande internationella industribolag”, säger Nordstjernans verkställande direktör Peter Hofvenstam.

”Förvärv är en viktig del av Rostis tillväxtstrategi. Vi letar aktivt efter högkvalitativa bolag som kan tillföra nya kompetenser, geografier och kundsegment. Genom förvärvet av PCI breddar vi Rostis kundbas och skapar en betydande plattform för fortsatt tillväxt i USA. Det kommer att vara till gagn för både befintliga och nya kunder”, säger Rostis ordförande Eric Persson.

Rosti är en del av Nordstjernans Industri-sektor, som utgör cirka en femtedel av Nordstjernans substansvärde. Inom sektorn investerar Nordstjernan i industribolag med en etablerad affär och som har långsiktig global tillväxtpotential.

Peter Hofvenstam

För mer information: