Sjätte AP-fonden investerar i Salcomp och ingår partnerskap med Nordstjernan

Sjätte AP-fonden investerar i Salcomp som är en världsledande tillverkare av laddare för mobiltelefoner, surfplattor och andra mobila enheter. Investeringen innebär att Sjätte AP-fonden ingår partnerskap med Nordstjernan, som förblir majoritetsägare.

Nordstjernan har tecknat ett avtal där Sjätte AP-fonden (”AP6”), genom ett holdingbolag, förvärvar 45 procent av aktierna i Salcomp Oyj (”Salcomp”). Nordstjernan förblir majoritetsägare med 55 procent av aktierna.

Salcomp är en världsledande tillverkare av laddare för mobiltelefoner, surfplattor och andra mobila enheter. Företaget har alla större tillverkare av mobil- och surfplattor som kunder. I Salcomps produktutbud ingår även laddare och adaptrar för bärbara datorer, set-top-boxar, smarta klockor, kortläsare, gateways, routers, monitorer samt trådlösa laddningslösningar, datakablar och LED-belysning. Under de senaste tolv månaderna har Salcomp haft en nettoomsättning om 466 MEUR och omsättningen väntas fortsätta växa med tvåsiffrigt tal även under år 2014. Salcomp har cirka 13 000 anställda och produktionsanläggningar i Kina, Indien och Brasilien. Företaget har även kontor i Finland, Taiwan, Sydkorea, USA, Japan och Hongkong för att hjälpa sina kunder på global basis.

– Vi bedömer att investeringen kommer att skapa långsiktigt god avkastning för det svenska pensionssystemet. Salcomp som i dag har en ledande position på en global marknad, har goda tillväxtmöjligheter i en expansiv bransch. Vi ser fram emot att aktivt bidra i arbetet med att utveckla Salcomp. Detta gör vi tillsammans med bolagets ledning och tillsammans med Nordstjernan, säger Karl Swartling, vd Sjätte AP-fonden.

– Nordstjernan har varit majoritetsägare i Salcomp sedan 2007 och vi är mycket stolta över bolagets starka utveckling. Bolaget har fördubblats i storlek sedan vi blev ägare och vi räknar med att kunna fortsätta att växa. Vi är glada över att nu ha AP6 ombord, som en partner, för att ta nästa steg för Salcomp. Affären är ett bra exempel på den globala trenden att pensionsfonderna blir mer aktiva genom att investera direkt i onoterade bolag. Vi ser fram emot att arbeta med pensionsfonder vid fler transaktioner i framtiden, säger Tomas Billing, vd Nordstjernan.

– Salcomps framgång bygger på ett äkta engagemang att tjäna vår imponerande och globala kundbas, och investeringen av en större svensk pensionsfond är ett bevis på vårt starka team, produktkapacitet, en verksamhet i världsklass samt företagets normer för ansvarstagande, säger Markku Hangasjärvi, vd Salcomp.

Parterna har kommit överens om att inte avslöja villkoren i transaktionen. Transaktionen är villkorad av ett godkännande från relevanta regulatoriska myndigheter.

För mer information:

Tomas Billing, vd Nordstjernan

Karl Swartling, vd Sjätte AP-fonden
E-post: karl.swartling@apfond6.se

Markku Hangasjärvi, vd Salcomp
E-post: markku.hangasjarvi@salcomp.com

Nordstjernan är ett familjekontrollerat investeringsföretag, som genom aktivt ägande i nordiska företag skall skapa värdetillväxt. Investeringarna skall vara långsiktiga. Mer information om Nordstjernan finns på
www.nordstjernan.se

Sjätte AP-fonden (AP6) är en långsiktig och aktiv investerare i onoterade bolag. AP6 använder sin styrka för att investera både direkt i bolag och indirekt via fonder. Direkta investeringar görs främst tillsammans med andra finansiella investerare, som delar våra värderingar och har en långsiktig placeringshorisont. Ytterligare information om AP6 finns på www.apfond6.se

Salcomp (”Salcomp”) utvecklar och tillverkar laddare för mobiltelefoner och annan elektronisk utrustning. Företaget är marknadsledande inom mobil- och surfplattor och bland de viktigaste kunderna finns de stora tillverkarna av mobil- och surfplattor. Nätadaptrar baserade på Salcomps egna produktplattformer är lämpliga även för surfplattor, bärbara datorer, gateways, routers, set-top-boxar, LED-belysning och andra elektroniska applikationer. Ytterligare information om Salcomp finns på www.salcomp.com