Nordströms - Sveriges första klimatneutrala bygghandel

Report this content

Den svenska byggsektorn har under de senaste åren tagit flera viktiga kliv framåt i klimatarbetet. Nu har familjeföretaget Nordströms Bygghandel tagit ytterligare ett steg och blivit Sveriges första klimatneutrala bygghandel.

Foto: Peter Cederling

Sedan 2019 har Nordströms Bygghandel kartlagt sitt klimatavtryck med hjälp av miljökonsulten Ramböll.

– Vi har länge arbetat med miljöfrågor på grund av krav från våra större kunder. För några år sedan vi ville kartlägga utsläppen från våra varutransporter till byggarbetsplatserna för att se hur vi kunde minska vårt klimatavtryck, berättar Gustav Nordström, VD på Nordströms Bygghandel.Insikten från kartläggningen ledde till att Nordströms 2019 bytte drivmedel till fossilfri diesel (HVO100) i samtliga kranbilar som används för varuleveranser.

Under 2020 förfinade Nordströms sina mätmetoder och beslutade sig också att ta nästa steg och klimatkompensera för 105 % av hela företagets klimatavtryck. Företaget blev därmed Sveriges första klimatneutrala bygghandel.

Sätter press på leverantörer

Nordströms Bygghandel kartlägger, minskar och kompenserar för sin egen klimatpåverkan. Den stora utväxlingen kommer dock då fler företag gör som Nordströms. Därför sätter Nordströms nu press på sina leverantörer.

– De tre avgörande faktorerna för att minska CO2-påverkan i leverantörsledet är att tillverkarna byter till grön el, att de går över till fossilfritt drivmedel t.ex. HVO100 för sina transporter och att de i sin tur ställer krav uppströms på sina leverantörer. Att byta till grön el och fossilfritt drivmedel är relativt enkelt och inga större kostnadsdrivare. Det är svårare att påverka leverantörerna men det jobbet måste göras, säger Gustav Nordström.

Bygghandeln lär av snabbmatskedjan

Eftersom det inte fanns några föregångare inom byggmaterialhandeln att inspireras av i klimatarbetet har Nordströms istället sneglat mot andra branscher. Ett företag man särskilt inspirerats av är hamburgerkedjan Max som varit mycket uppmärksammade för sitt klimatarbete.

– Max visade att det var möjligt att nå klimatneutralitet och att det uppskattades av kunderna, och det gav oss råg i ryggen att fortsätta vårt eget arbete. Klimatkompensation och begreppet klimatneutralitet är ju väldigt omdiskuterat och kritiserat.

Klimatarbetet ger direktnytta för kunderna

Det finns ett lagförslag om att alla bygglovspliktiga nya byggnader som uppförs skall klimatdeklareras från och med 1 januari 2022. Nordströms har i samband med sin klimatkartläggning byggt upp en egen omfattande databas med uppgifter om varje produkts CO2-belastning. Beräkningarna bygger till stor del bygger på tillverkarnas EPD:er och när sådana inte finns tillgängliga har man använt sig av generiska data från Boverket. Uppgifterna i databasen kommer kunderna att ha stor nytta av när de skall klimatdeklarera sina projekt.

– Vi kan med en enkel knapptryckning ta fram detaljerad CO2-data för de produkter vi levererat till ett visst projekt, säger Gustav Nordström.

--------------------------------------------------------

Faktaruta - Så här genomfördes klimatberäkningen:

Information om växthusgasutsläpp från hela företagets verksamhet har samlats in och analyserats med hjälp av experter på Ramböll miljökonsult. För att beräkna CO2-utsläppen från de produkter man säljer har Nordströms under flera år arbetat med att bygga upp en egen databas. Databasen är till stor del uppbyggd på information från tillverkarnas EPD:er och till övrig del på generisk CO2-data, i första hand från Boverket och i andra hand från andra källor.

Gustaf Nordström
VD, Nordströms

gustav.nordstrom@nordstroms.se
070 - 461 47 63

Nordströms Bygghandel är ett familjeägt företag som sedan 1914 förser byggföretag och andra
yrkeskunder med trävaror, byggmaterial och snickerier. Nordströms lägger stort fokus på en
välfungerande logistik samt på service, kvalitet och miljö. Bolaget har 11 strategiskt belägna
anläggningar från Uppsala till Linköping och varje anläggning utgör ett eget logistikcenter.
Nordströms har f.n. 325 medarbetare och omsatte 2020 ca 1,6 mrd.

www.nordstroms.se

Taggar: