Drastiskt fall i barnfamiljernas fiskkonsumtion

Barnfamiljer äter för lite fisk om man ser till det rekommenderade dagliga intaget. Under 2011 minskade hemmakonsumtionen med hela 14 procent. Samtidigt ökar efterfrågan på färsk fisk. Detta visar ny statistik framtagen av marknadsundersökningsföretaget GfK på uppdrag av Norges sjömatråd.

Den totala hemmakonsumtionen av fisk och skaldjur är 19,5 kilo fisk per hushåll i Sverige att jämföra med 35,9 kilo i Norge och 25,1 kilo i Frankrike. Sverige utmärker sig också genom den höga andelen konsumtion av fryst fisk. Totalt representerar den frysta fisken 45 procent av konsumtionen, medan den hos barnfamiljerna uppgår till mer än hälften. I exempelvis Frankrike representerar den frysta fisken bara 18 procent och i Norge 34 procent.

Barnfamiljer äter långt under rekommenderat intag

Hela 95 % av alla svenska hushåll köper fisk, och mest är det den färska fisken som ökar i popularitet. Bara sedan 2009 har antalet hushåll som köper färsk fisk ökat med 436 000 hushåll. Trots ökningstalen för den färska fisken har hemmakonsumtionen av fisk bland barnfamiljerna minskat med hela 14 procent. Portionerna är också små och i genomsnitt äter barnfamiljen 104 gram fisk per person och vecka. Bara 37 procent av alla svenska hushåll med barn äter fisk och skaldjur mer än två gånger i veckan, vilket innebär att Sverige har långt kvar till kostrekommendationerna om fisk två till tre gånger per vecka, som gäller för både barn och vuxna.

-          Vår undersökning täcker alla fiskprodukter alltså inte bara fisk som läggs på tallriken utan också produkter som räkor, sill och kaviar. Mot den bakgrunden är 19,5 kilo per person och år en mycket låg siffra, säger Line Kjelstrup, Sverigechef på Norges sjömatråd.

Vem ansvarar för att barnen får i sig fisk?

Fisk är en bra källa för Omega 3-fettsyror, D-vitamin, selen och jod. Barn får bland annat 10 procent av intaget av D-vitamin och selen genom fisk. Line Kjelstrup kommenterar:

-          Den begränsade hemmakonsumtionen bland barnfamiljerna lägger ett mycket stort ansvar på skola och förskola för att barnen ska få i sig den viktiga fisken.

Agneta Yngve, professor vid Høgskolen i Oslo och Akershus samt universitetslektor och docent vid Karolinska Institutet ser också att handeln måste ta ett ansvar.

-          I Sverige litar man väldigt mycket på skolan att barnen får sitt intag av fisk. Det handlar om tid och enkelhet, vi måste få fram många fler smidiga produkter som gör det möjligt för föräldrarna att servera fisk, säger Agneta Yngve, professor vid Høgskolen i Oslo och Akershus samt universitetslektor och docent vid Karolinska Institutet.

-          Det är viktigt att låta barnen vara delaktiga i matlagningen, producenter måste ta fram enkla produkter som är lätta att hitta i butik och tillaga hemma med barnen.

Hushåll med personer under 29 år svarar för endast 7,8 procent av den totala fiskkonsumtionen medan åldersgruppen över 60 svarar för 41,2 procent.

En jämförelse mellan äldre hushåll och hushåll med barn visar även att äldre äter mer färsk fisk och mer sill och torsk. Hushållen med barn äter mer panerade produkter och mer fryst fisk. Under 2011 var det bara åldersgruppen över 60 som ökade sin hemmakonsumtion av fisk.

Bland fiskarterna är laxen fortfarande den mest populära fisken för matlagning hemma. Laxen svarar för 19 procent av den konsumerade volymen medan silll/strömming och räkor svarar för vardera 12 procent.

För hela rapporten, kommentarer eller andra frågor, vänligen kontakta Line Kjelstrup.

Line Kjelstrup

Sverigechef

line.kjelstrup@seafood.no

0733 29 25 82

Norges sjømatråd är den norska fiskeindustrins egen marknadsorganisation. Under 2012 investerar organisationen 477 miljoner SEK i utvecklingen av marknader för norsk fisk och skaldjur. Norges sjømatråd har sitt huvudkontor i Tromsø samt kontor i tolv av de viktigaste fisk- och skaldjursmarknaderna, däribland Sverige. Verksamheten finansieras av en lagstadgad exportavgift på fisk och skaldjur. Norges sjømatråd är ett statligt aktiebolag som ägs av det norska fiskeri- och kustdepartementet.