Kvinnor mer medvetna vid grillen – väljer oftare fisk av miljöskäl

Den svenska grillen är fortfarande en manlig bastion, visar en undersökning från Norges sjömatråd. Hälso- och miljöargument talar dock för att kvinnor bör ta mer plats vid elden.

Att fisk är hälsosammare och bättre för miljön än kött spelar en klart större roll för kvinnor än män när vi grillar i sommar. I en ny undersökning från Norges sjömatråd anger nämligen 27,8 % kvinnor att de väljer fisk av miljöskäl jämfört med 8,8 % män. Laks (lax på norska) är svenskarnas favoritfisk att grilla och den har fler kvinnliga än manliga fans. 84,1 % kvinnor jämfört med 77,7 % män uppger att laks är den fisk som de troligast grillar.

Nästan varannan grillning (48,4 %) i sommar sköts av en man. I bara 13 % av hushållen sköter en kvinna oftast grillen. I resten av fallen hjälps man åt. Mest jämställt är det i Mellansverige (Värmland, Dalarna, Gävleborg), där det i 23,9 % av fallen är en kvinna som sköter grillen. Sämst beställt med jämställdheten är det i Västerbotten och Norrbotten (7,2 %).

9 av 10 män (90,1 %) uppger att deras hushåll föredrar att grilla kött framför fisk. Motsvarande siffra för kvinnor är klart lägre, 81,9 %. Fler kvinnor än män uppger också att de önskar att hushållet grillade mer fisk.

- Resultaten visar tydligt att gamla mönster håller greppet om grillkvällarna. Vi menar att det råder ren och skär fiskriminering i de svenska hemmen. Kvinnor har dock en djupare insikt om behovet av en varierad kost - och om kvinnorna skulle få mer makt vid grillen skulle också svenskarna ha bättre möjlighet att nå upp till Livsmedelsverkets rekommenderade veckointag av fisk, säger Line Kjelstrup, Sverigechef för Norges sjömatråd.

Värt att veta om norsk laks:

• Laksen är extremt miljövänlig. 1 kilo nötkött har samma miljöpåverkan som 14 kilo vildfångad laks och 6,5 kilo odlad laks*

Odlad laks är lika näringsrik som vild laks. En portion laks på 100 gram ger det dagliga rekommenderade intaget av den nyttiga fettsyran omega-3.

• Enligt Livsmedelsverket behöver odlad laks inte frysas innan den äts rå.

• Laksfodret måste uppfylla en rad krav för att säkerställa fiskens hälsa, god kvalitet på fisken och för att skydda miljön. Norska fiskfoderproducenter garanterar att innehållet i fiskmjöl och fiskolja kommer från kvotreglerade fiskerier.

* Källa: David Bryngelsson, Chalmers tekniska högskola

TIPS / Så här lyckas du med laksen på grillen

• Förarbete: Rengör grillgallret och pensla det med olja. Låt grillen bli varm. Kom ihåg att kolen ska glöda och vara riktigt varm. Har du köpt laks utan skinn, kan du lägga en bit smord aluminiumfolie på grillen vid tillagning.

Snabbheten är viktig - fisken behöver bara 6-10 minuter på grillen. Låt fisken ligga orörd under grillningen. Fisken eftersteker också ett par minuter efter att du tagit av den.

Skinnsidan ner. Ha ordentlig värme på grillen. Pensla filéerna med olja och lägg fisken på grillen med skinnsidan mot gallret.

Använda ett halster för att grilla både fisk och grönsaker.

• Doppa laksen i grädde som skyddar fisken från att bränna fast.

• Rimma laksen för att göra den fastare.

• Gör ett foliepaket av laksen att lägga på grillen.

För fler tips och massor av goda recept - se Norges sjömatråds hemsida, norskfisk.se

För mer information, kontakta:

Line Kjelstrup, Sverigechef Norges sjömatråd

line.kjelstrup@seafood.no

073-329 25 82

Om undersökningen: På uppdrag av Norges sjömatråd tillfrågade undersökningsföretaget Snabba Svar 1049 svenskar om deras grillvanor. Undersökningen genomfördes under maj 2014.

Om Norges sjömatråd: Norges sjömatråd tillhör det norska närings- och fiskeriministeriet och är den norska fiskeindustrins marknadsorganisation. Norges sjömatråd har sitt huvudkontor i Tromsö samt kontor på tolv av de viktigaste fisk- och skaldjurs-marknaderna, däribland Sverige. Verksamheten finansieras av en lagstadgad exportavgift på fisk och skaldjur. Norges sjömatråd är ett statligt aktiebolag som ägs av närings- och fiskeridepartementet. För ytterligare information, besök www.norskfisk.se.