Lax döps om till laks - norsk stavning ska ge svenskar bättre koll på ursprung och kvalitet

Laks från Norge ska stavas laks – även i Sverige. Initiativet kommer från organisationen Norges sjömatråd, som uppmanar den svenska livsmedelsbranschen att särskilja norsk laks genom norsk stavning.

– Svenskarna föredrar norsk laks. De allra flesta efterfrågar dessutom tydlig information om varifrån fisken kommer när de handlar. Genom att använda den norska stavningen kan livsmedelsbutiker och fiskhandlare underlätta för konsumenter att göra kloka och hälsosamma val i fiskdisken, säger Line Kjelstrup, Sverigechef på Norges sjömatråd.

Laksen är utan tvekan svenskarnas favoritfisk. Enligt en konsumentundersökning äter 4 av 10 svenskar lax minst en gång i veckan. Helst av allt ska laks komma från grannlandet Norge – 4 av 10 svenskar föredrar norsk laks, jämfört med 3 av 10 som väljer svensk*.

Majoriteten av de svenska konsumenterna vill dessutom ha tydlig information om ursprungslandet när de handlar fisk. 3 av 4 svenskar (75%) efterfrågar tydlig ursprungsmärkning på just fisk**.

I Norges kalla, rena och friska vatten lever fisk och skaldjur som fångas och odlas på ett hållbart och miljövänligt sätt. Norsk odlad laks är trygg mat och bland världens mest kontrollerade livsmedel. Enligt Livsmedelsverkets rekommendationer behöver norsk odlad laks inte frysas innan den äts rå.

Med informationskampanjen ”Lax blir laks” vill Norges sjömatråd öka kunskapen om hälso- och miljöfördelarna med norsk laks samt belysa sambandet mellan ursprung och kvalitet. Branschorganisationen uppmanar alla svenska livsmedelsbutiker och fiskhandlare att använda den norska stavningen i sin skyltning och annonsering för norsk laks.*** Målsättningen är att göra det ännu lättare för konsumenter att göra kloka, hälsosamma val i fiskdisken. Kampanjen startar i mitten på juni och riktar sig till såväl konsumenter som livsmedelsbranschen genom bland annat annonsering, PR-aktiviteter och butiksinformation.

Under 2012 importerades drygt 75 000 ton fisk och skaldjur till Sverige från Norge. 98 procent av all laks som

importeras till Sverige är norsk. Svenskarnas konsumtion av norsk laks ökar dessutom kraftigt. Mellan 2010 och

2012 ökade importen av laks med totalt 34 procent.

– Eftersom norsk laks är så omtyckt i Sverige vill vi uppmärksamma det norska ursprunget på ett enkelt och tydligt sätt. Samtidigt vill vi peka på sambandet mellan ursprung och kvalitet. Norge har unika naturliga förutsättningar i form av kalla, klara hav och är världsledande inom hållbar fiskodling. Det är bakgrunden till den norska laksens popularitet världen över, säger Line Kjelstrup, Sverigechef på Norges sjömatråd.

Värt att veta om norsk laks:

• Norsk odlad laks är trygg mat och ett av våra mest kontrollerade livsmedel.
  • Odlad laks är lika näringsrik som vild laks, en portion laks på 100 g ger det dagliga rekommenderade intaget av Omega 3.
  • Enligt Livsmedelsverkets rekommendationer behöver norsk odlad laks inte frysas innan den äts rå.
  • Halten miljögifter i norsk odlad laks så som dioxiner och tungmetaller, är lägre än gränsvärdena i både Norge och EU.
  • Laksfodret måste uppfylla en rad krav för att säkerställa fiskens hälsa, god kvalitet på fisken och för att skydda miljön. Norska fiskfoderproducenter garanterar att innehållet i fiskmjöl och fiskolja kommer från kvotreglerade fiskerier.
  • Laksen är ett av de friskaste djur som föds upp. Antibiotika används sällan i norsk laksodling.

* Seafood Consumer Insight (SCI), TNSGallup på uppdrag av Norges sjömatråd 2012.

** Studien genomfördes i juli 2012 av BEUC The European Consumer Organisation och redovisades i rapporten BEUC Consumer Survey on Origin Labelling on Food i januari 2013. Studien omfattar 4168 respondenter från Frankrike, Polen, Sverige och Österrike, varav drygt 1000 är svenskar. Deltagarna utgör ett representativt urval av befolkningen över 16 år.

*** Den svenska stavningen kvarstår i innehållsförteckningen, enligt Livsmedelsverkets regler.

Om Norges sjömatråd:

För ytterligare information, besök www.norskfisk.se.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Line.kjelstrup@seafood.no

Recepttips: Grillad midsommarlaks med lime och örter

Ingredienser:

700 g norsk Laksfilé, utan skinn och ben

1 st lime

1 st persilja

1 st dragon, färsk

1 st basilika, färsk

2 msk olivolja

salt, peppar

Gör så här:

Skär ett snitt i laksfilén och stoppa ner limeskivor och örter.

Ringla över olivolja, krydda med salt och peppar.

Grilla i klotgrill på indirekt värme 15-20 minuter, dvs vid sidan om

själva glöden.

Om Norges sjömatråd: Norges sjömatråd är den norska fiskeindustrins egen marknadsorganisation. Norges sjömatråd har sitt huvudkontor i Tromsö samt kontor på tolv av de viktigaste fisk- och skaldjursmarknaderna, däribland Sverige. Verksamheten finansieras av en lagstadgad exportavgift på fisk och skaldjur. Norges sjömatråd är ett statligt aktiebolag som ägs av det norska fiskeri- och kustdepartementet. Under 2012 investerar organisationen 477 miljoner SEK i utvecklingen av marknader för norsk fisk och skaldjur.

Taggar: