Med anledning av de senaste dagarnas medieuppmärksamhet om odlad lax, vill Norges sjömatråd göra följande kommentar:

Norsk odlad lax är säker och trygg mat. De åsikter som framförts via media skiljer sig åt från vad såväl svenska som norska livsmedelsmyndigheter rekommenderar.

”Livsmedelsverket har inga restriktioner kring varken odlad norsk lax eller odlad regnbågslax. Vi rekommenderar alla konsumenter, inklusive gravida och ammande kvinnor, att äta 2-3 portioner fisk eller skaldjur i veckan och att välja olika sorter, både mager och fet fisk, däribland odlad lax”, säger Pontus Elvingsson, statsinspektör vid Livsmedelsverket. Han hänvisar vidare till www.livsmedelsverket.se för ytterligare råd om fisk.

Innehållet i norsk odlad lax är väl dokumenterat av norska myndigheter och halten av föroreningar ligger under EU:s gränsvärden.

Norska myndigheter bedriver ett omfattande övervakningsprogram. Resultaten från testerna är tillgängliga för allmänheten på forskningsinstitutet NIFES hemsida www.nifes.no. De finns även tillgängliga i följande rapporter: http://www.mattilsynet.no/mat_og_vann/produksjon_av_mat/fisk_og_fiskeprodukter/oppdrettsfisk/trygg_oppdrettsfisk__lite_fremmedstoffer_i_oppdrettsfisk.9343

Även svenska myndigheter genomför omfattande kontroller av fisk och skaldjur.

Om Norges sjömatråd:

Norges sjömatråd är den norska fiskeindustrins egen marknadsorganisation. Norges sjömatråd har sitt huvudkontor i Tromsö samt kontor på tolv av de viktigaste fisk- och skaldjurs-marknaderna, däribland Sverige. Verksamheten finansieras av en lagstadgad exportavgift på fisk och skaldjur. Norges sjömatråd är ett statligt aktiebolag som ägs av det norska fiskeri- och kustdepartementet. Under 2012 investerar organisationen 477 miljoner SEK i utvecklingen av marknader för norsk fisk och skaldjur. För ytterligare information, besök www.norskfisk.se.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Line Kjelstrup, Sverigechef Norges sjömatråd

Line.kjelstrup@seafood.no