Norska räkor tar HEN-debatten ett steg längre

Räkan prickar in samtliga av vårens stora trender. Den är könsmedveten, miljömedveten och hälsosam. Mitt i den rådande hen-debatten är räkan så jämställd att hen efter ett par år som hane helt enkelt byter kön till hona.

Räkan Hen är dessutom miljömedveten som få. Det bärkraftiga norska räkfisket i Barents hav belönades nyligen med MSC-certifiering, och sedan tidigare är även de norska räkorna KRAV-märkta. Detta är en garanti på att fisket sker med säkra metoder, i hållbara bestånd och uppfyller kravet på spårbarhet.

Dessutom är räkan riktigt nyttig och dyker upp i många av de hälsorön som har en tendens att dyka upp så här inför sommaren. Hen är en bra källa till B12, koppar och zink. Rikliga mängder protein är bra för hud, hår och naglarna. Järnet ger energi och magnesiumet hjälper till att stabilisera blodsockernivån.

Och sista trenden att prickas av – Räkan Hen bär skal i vårens modefärg!

Så vill du också vara trendig i vår – unna dig ett gäng miljömedvetna, könsneutrala och nyttiga räkor.

Norges sjømatråd är den norska fiskeindustrins egen marknadsorganisation. Under 2012 investerar organisationen 477 miljoner SEK i utvecklingen av marknader för norsk fisk och skaldjur. Norges sjømatråd har sitt huvudkontor i Tromsø samt kontor i tolv av de viktigaste fisk- och skaldjursmarknaderna, däribland Sverige. Verksamheten finansieras av en lagstadgad exportavgift på fisk och skaldjur. Norges sjømatråd är ett statligt aktiebolag som ägs av det norska fiskeri- och kustdepartementet.

Kontakt: Line Kjelstrup, Sverigechef Norges sjömatråd e-post: line.kjelstrup@seafood.no