Svenska kungaparet bjuds på norsk-svenskt sillbord

KHM Kungen och HKM Drottningen bjuds på norsk-svenskt sillbord i Tromsö i samband med det officiella statsbesöket i Norge 18-19 juni. Bakom menyn står den svenska stjärnkocken Fredrik Eriksson som fått i uppdrag att tillreda norsk sill på svenskt vis.

-      Merparten av all sill som äts i Sverige kommer från Norge*. Svenskarna har genom sin långa tradition kring sill och olika tillagningssätt inspirerat oss i Norge att använda sillen på många sätt. Av den anledningen känns det fantastiskt roligt att kunna bjuda på just ett norsk-svenskt sillbord under statsbesöket, säger Line Kjelstrup, Sverigechef för Norges sjömatråd.

Svenske kocken Fredrik Eriksson, krögare på Långbro värdshus och ordförande för Årets kock, är på plats i Tromsö under torsdagen tillsammans med den norske kocken Gunnar Jenssen. Kungaparen kommer bland annat bjudas på Fredriks egen klassiker, Långbrosill – en krämig sill med inlagda grönsaker och potatis.

-      Sill är en mycket viktig del av den svenska mattraditionen. Genom att värna om klassiska recept men också utmana med nya smaker lever traditionen vidare. Vi ser mer och mer att ingredienser som lime och chili tar plats på sillbordet, vilket är väldigt roligt. Kungaparen bjuder vi däremot på min egen favorit och signatursill, Långbrosillen, som är mer traditionell i smaken, säger Fredrik Eriksson.

Utöver det kungliga evenemanget pågår en folkfest i hela Tromsö. Under torsdagen bjuds Tromsöbor och besökare in till det första och största sillbordet för allmänheten med långbord i centrala Tromsö.

* 100% sillen från marknadsledaren Abba Seafood kommer från Norge.

För pressbilder och recept, vänligen kontakta:

Cecilia Ericson

E post: cecilia.ericson@golinharris.se

Om Norges Sjömatråd

Norges sjømatråd är den norska fiskeindustrins egen marknadsorganisation. Under 2012 investerar organisationen 477 miljoner SEK i utvecklingen av marknader för norsk fisk och skaldjur. Norges sjømatråd har sitt huvudkontor i Tromsø samt kontor i tolv av de viktigaste fisk- och skaldjursmarknaderna, däribland Sverige. Verksamheten finansieras av en lagstadgad exportavgift på fisk och skaldjur. Norges sjømatråd är ett statligt aktiebolag som ägs av det norska fiskeri- och kustdepartementet.