• Norins Ost/

Norins Ost satsar på grossistverksamhet, näthandel och kundupplevelser – stänger en av butikerna i Linköping

Report this content

Det anrika ostföretaget Norins Ost, med två butiker i Linköping och en i Norrköping, har beslutat att stänga en av sina butiker i Linköping. Det är butiken på Storgatan 54 som slår igen i början av 2019. Familjeföretaget, som har funnits sedan 1931 och drivs av tredje generationen Norin, satsar nu ännu mer på sin grossistverksamhet, sin näthandel och kundupplevelser.

– Vi var tidigt ute med vår webbshop Ostogram.se som idag är landets största ostbutik på nätet. Som så många andra inom detaljhandeln märker vi av att fler och fler väljer att göra sina inköp via nätet. De senaste åren har vår näthandel vuxit, samtidigt som kundunderlaget i våra fysiska butiker har minskat, säger Lena Norin vd på Norins Ost.

Utöver butikerna driver Norins Ost, med lagret i Jägarvallen utanför Linköping som bas, en omfattande grossistverksamhet där man levererar varor till ett 50-tal ost- och delikatessbutiker runt om i landet. Ett annat växande affärsområde för Norins är ost- och vinprovningar.

– Grossistverksamheten står för större delen av omsättningen idag och våra provningar ökar i antal. Så bara för att vi stänger igen en butik betyder det inte att vi kommer trappa ner, tvärt om växlar vi upp. Idag ser vi en tydlig trend där kunderna i allt högre omfattning vill ha en mer inspirerande köpupplevelse. I butiken på Nygatan ser vi goda möjligheter att utveckla ett butikskoncept i toppklass, säger Lena.

Digitaliseringen skapar nya möjligheter
Den växande näthandeln innebär givetvis ett hot mot de fysiska butikerna, samtidigt ser Lena att digitaliseringen skapar nya möjligheter där näthandel och den traditionella handeln samverkar och skapar ännu större kundnytta.

– Självklart är det tråkigt när fysiska butiker i våra stadskärnor stänger igen. Ett särskilt problem här i Linköping är bristen på parkeringsmöjligheter i centrum.  Men, lyckas man integrera det bästa av digitaliseringen med upplevelsebaserade fysiska kundmöten, då har man ett vinnande koncept. Vi kommer alltid att vilja leva, uppleva och mötas i våra stadskärnor även om vi handlar mindre i fysiska butiker. Till den utvecklingen måste vi anpassa oss, samtidigt som det är viktigt för oss att behålla vår själ och slå vakt om vårt starka varumärke, avslutar Lena.

För mer information kontakta:
Lena Norin, vd Norins Ost
Mail: lena@norinsost.se

Norins Ost grundades 1931 av Ingvar Norin och drivs idag av tredje generationen Norin. Koncernen omsätter cirka 40 mkr. All ost som säljs köps in utan mellanhänder och lagras på det egna ostlagret. Idag har Norins ost två fysiska butiker i Linköping och en i Norrköping samt levererar sina produkter till cirka 50 återförsäljare runt om i landet. Nätbutiken Ostogram.se lanserades 2012. Företaget har 16 medarbetare och har fått flera utmärkelser, bland annat utsågs Norins till Årets butik på Retail Awards år 2014.

Taggar: