Nyhetsbrev januari

I korthet om månaden som gick och frågan om storleken på läkemedel som skulle kunna vara kompatibla med XtriG-plattformen.

Hej!

Januari är till ända och även om det har varit en hektisk period efter julhelgerna vill jag gärna hinna med att skriva ett kort nyhetsbrev. Arbetet med produktion av syntetisk XtriG pågår och förberedelser inför vårens studier är i full gång.

För mig är det alltid extra roligt att få komma ut och presentera NorInvent och XtriG – och möjligheten att faktiskt få träffa er! Den 24 januari fick jag så nöjet att besöka Aktiespararnas lokalavdelning i Vetlanda/Sävsjö i samband med deras årsmöte. Jag vill här rikta ett stort tack till deras ledningsgrupp och ordförande Kjell Gunnarsson för ett väl genomfört evenemang. Efter min presentation av bolaget och XtriG följde en givande frågestund, där en av frågorna som ställdes var om XtriG fungerar med alla läkemedel eller om det finns begränsningar i storlek. Det är en mycket bra fråga! Det finns begränsningar och ser man just till molekylstorleken går gränsen ungefär vid 10 000 Dalton. Vad betyder detta? Större molekyler, t.ex. terapeutiska antikroppar som är ca 150 000 Dalton, kan inte tas upp via munslemhinnan. Mindre molekyler, t.ex. insulin som är ca 6 000 Dalton, har däremot möjlighet att passera igenom. Det flesta läkemedel är tillräckligt små för att kunna administreras via munslemhinnan. Men det handlar naturligtvis inte bara om storleken och det är i dagsläget ytterst få läkemedel som kan dra nytta av alla de fördelar som administrering via munslemhinnan erbjuder. Den stora fördelen med XtriG är att teknologin öppnar upp möjligheten för att ett brett spektrum av läkemedel ska kunna ges som en remsa under läppen för en snabb, effektiv och enkel medicinering.

Därmed får jag tacka för uppmärksamheten för denna gång. Vi hörs igen i februari!

Allt gott,