Ny inköpsdirektör för Norlandia Hotels & Resorts

Henrik Berghult har utsetts till nordisk inköpsdirektör för Norlandia Hotels & Resorts och tillträder sin tjänst den 1 april. Henrik tar över det nordiska inköpsområdet från tidigare vice administrerande direktör, Morten Kahrs, som gått vidare inom bolaget. Henrik kommer att ingå i bolagets koncernledning.

” Med Henriks breda erfarenhet från hotell och F&B drift inom Norlandia koncernen är detta ett mycket bra val för oss att få Henrik med i koncernledning med full fokus på inköpsstrategier i våra länder där vi är verksamma.” säger Fredrik Larsson Administrerade Direktör i Norlandia Hotels & Resorts.

Henrik Berghult har sedan 1999 arbetat inom Norlandia Hotels & Resort på olika ledande operativa befattningar. Under 2007 har Henrik arbetat som inköpschef med ansvar för verksamheterna i Sverige och Danmark. Det senaste halvåret har han också ansvarat för kedjans Food & Beverage-verksamhet i Sverige.

Henrik Berghult har en bred erfarenhet från hospitality och har arbetat på bl.a. Stöten i Sälen, Strand Hotell Borgholm och Hotel Tylösand. Henrik har studerat Service Management vid Lunds Universitet, projektledning vid Handelshögskolan i Kalmar och ekonomistudier vid Restauranghögskolan i Grythyttan.

Norlandia Hotels & Resorts är sedan flera år medlemmar i inköpssamarbetena GRESS i Norge och Inköpsgruppen i Sverige tillsammans med bl.a. The Rezidor Hotel Group och Rica Hotels.

Henriks tidigare tjänst kommer upphöra i och med att inköp Sverige-Danmark går upp i den nya nordiska organisationen. Affärsområdet Food & Beverage Operations kommer att fördelas mellan Driftsdirektörerna för Norge resp. Sverige/Danmark.

Frågor hänvisas till Administrerade Direktör Fredrik Larsson +46 70 75 11 000 fredrik.larsson@norlandia.no
Inköpsdirektör Henrik Berghult +46 70 638 47 57 henrik.berghult@norlandia.se