Norman lanserar ny teknik för att hitta och laga säkerhetsluckor

Datasäkerhetsföretaget Norman lanserar en ny säkerhetslösning, Norman Patch and Remediation, som på egen hand letar upp och lagar säkerhetsluckor i vanliga programvaror, till exempel från Microsoft, samt justerar felaktiga inställningar. Förutom att säkerställa datorskyddet förenklar och snabbar den nya tekniken upp administratörens arbete rejält, vilket bidrar till att rejält sänka totalkostnaderna för datasäkerheten.

I takt med att allt fler IT-miljön förändras mot att bli allt mer interaktiv, distribuerad och outsourcad, med webb 2.0, extranät och molnettjänster i spetsen, blir det allt svårare att hålla koll på IT-säkerheten. Därför har Norman tagit fram den Norman Patch and Remediation, som är ett slags ”lagningskit” som avsevärt förenklar administratörernas jobb med säkerheten i IT-miljön. Norman Patch and Remediation kortar ner administratörens arbetet med uppemot halva tiden när det gäller att ”patcha” program från Microsoft och andra leverantörer. Detta betyder också stora kostnadsbesparingar för användarna. – IT-miljön förändras enormt snabbt samtidigt som den skadliga koden blir allt mer avancerad och utbredd. Det finns därför ett stort behov av verktyg som på egen hand kan upptäcka säkerhetsluckor och täppa till dem, vilket är just vad Norman Patch and Remediation gör, säger Thomas Thard som är vd på Norman i Sverige. Norman Patch and Remediation erbjuder • Snabb, exakt och säker administration av patchar • Automatiserad insamling, analys och leverans av patchar • Skydd mot virus, maskar, trojaner och annan skadlig kod • Erbjuder en heltäckande lösning också för blandade IT-miljöer som drastiskt förenklar administrationen och därmed sänker totalkostnaderna rejält • Sårbarhetsprövning och tilltäppning av luckor för alla vanliga operativsystem som Windows, MacOS, Sun Solaris, Linux och HP mfl • Multi-patchning: levererar multipla patchar för många program och datorer i ett svep • Roll- och policybaserad administration: säkerställer att alla system i en IT-miljö följer de policier som gäller