• Norman/

Ny säkerhetslösning för bättre säkerhet och kontroll i stora och komplexa nät

Norman lanserar Norman Endpoint Protection, NEP, en effektiv säkerhetslösning för företag och organisationer som vill ha bättre kontroll på säkerheten i och utanför sitt nätverk. NEP använder Normans två säkerhetsteknologier DNA-matching och Sandbox kombinerat med effektiva och användarvänliga administrationsverktyg.

Norman Endpoint Protection är särskilt utvecklad för att erbjuda företag en effektiv säkerhetslösning som är enkel att installera, administrera och drifta och som kräver minimalt med systemutrymme. Norman Endpoint Protection kan ställas in centralt efter olika hotbilder så att skyddet hålls på en konsekvent nivå även i komplexa organisationer. Säkerhetslösningen styrs från ett nytt centralt administrationsverktyg, Norman Endpoint Manager med ett enkelt och intuitivt webbgränssnitt. Norman Endpoint Manager inkluderar utförliga rapporteringsmöjligheter och unika funktioner för att upptäcka skadlig kod. Skyddet bygger på att Normans smarta pro-aktiva programvaruklienter installeras på servrar, persondatorer och mobila enheter i en organisation. Kienterna lyssnar och ”sniffar” efter kända och okända säkerhetshot, och upptäcker och registrerar automatiskt om eller när nya enheter kopplas in på nätet. Norman Endpoint Managers kraftiga policy-baserade skydd gör det enkelt för organisationer att koppla in nya nätverksenheter med fortsatt god kontroll på säkerheten. Ett inbyggt policyverktyg låter administratören sätta en förinställd säkerhetsnivå för olika delar av nätverket, och med hjälp av en funktionsmodul får administratören i en överskådlig vy snabbt se ”hälsoläget” för hela sitt nät, eller delar av det. – Norman Endpoint Protection gör det möjligt att hålla full kontroll på säkerheten också i stora nätverk. Tidigare har Norman i huvudsak levererat säkerhetslösningar till mindre företag och konsumenter, men Endpoint protection-lösningen gör nu Normans säkerhetslösning attraktiv också stora organisationer och företag, säger Thomas Thard, som är vd för Norman i Sverige.