Nya Sandbox Analyzer klar för Linux

Normans säkerhetsprogramvara Sandbox Analyzer är nu klar för Linux. Samtidigt har Analyzer blivit mycket effektivare på att hitta skadlig kod i Microsoft Office-filer. Det är de stora nyheterna när Norman lanserar en ny version av säkerhetsprogramvaran Norman Sandbox, världens mest avancerade och effektiva verktyg för analys av skadlig kod.

Cyberkriminaliteten blir allt mer avancerad och utbredd, och att använda effektiva verktyg som motverkar skadlig kod blir allt viktigare för alla företag och organisationer. Nu lanserar Norman en ny version av Sandbox Analyzer, världens mest avancerade verktyg mot cyberkriminalitet, som vänder sig till företag och organisationer med Linux som operativssystem för sin verksamhet. Fram tills nu har Norman Sandbox Analyzer utvecklats enbart för Windows.
– Den nya Linux-versionen är välkommen för alla som kör sin verksamhet på Linux-baserade operativsystem. Inte minst kan den göra stor nytta inom industrin, där man ofta kör automatiserade processer på Linux-servrar, säger Thomas Thard, vd för Norman i Sverige.
En annan viktig nyhet i nya Sandbox Analyzer är att förmågan att upptäcka skadlig kod som döljs i Microsoft Office-filer och andra populära filformat har förbättrats rejält, och där exekvering sker i det fördolda.
– Dold exekvering av programkod blir ett allt större problem, inte minst eftersom skadlig kod sprids så snabbt. Tack vare förmågan att snabbt oskadliggöra skadlig kod underlättar Sandbox-teknologin säkerhetsarbetet rejält, samtidigt som Sandbox tack vare sin snabba insats förebygger, avstyr och begränsar verkningarna av cyberattacker, säger Thomas Thard.
I nya Sandbox Analyzer används också en ny emulator som både snabbar upp analyshastigheten med närmare tio procent och samtidigt är uppemot tjugo procent effektivare på att upptäcka skadlig kod. Som en effekt av detta har också Sandbox Analyzer blivit ännu bättre på att detektera programvarubuggar.