Erik Lidén till fintechbolaget NorQuant AS

Erik Lidén har anställts som Managing Director Sverige i det norska fintechföretaget NorQuant, med uppgift att bygga upp företagets verksamhet på den svenska marknaden. Han tillträder tjänsten i december.

NorQuant startades med visionen att hjälpa morgondagens investerare att göra bättre investeringar och erbjuder såväl fonder som analysprodukter och har en expertis inom maskininlärning, kvantitativ finans samt en bakgrund från norska Oljefonden.

Erik Lidén, idag chefsförvaltare på Volvo Car Pension Management med ansvar för förvaltningen av Volvo Cars pensionskapital, blir ansvarig för att etablera NorQuant på den svenska marknaden. Han har en bakgrund som forskare i finansiell ekonomi, grundare av Insiderfonder och har haft en rad andra förtroendeuppdrag.

- Vi tar nu steget mot en etablering på den svenska marknaden. Med lång erfarenhet av regelstyrd förvaltning och att driva fondverksamhet kommer Erik som ansvarig för etableringen vara ett viktigt bidrag till NorQuant-teamet. Hans bakgrund som forskare gör honom dessutom till en utmärkt ambassadör för våra strategier mot marknaden, säger Thomas Nygaard, grundare och vd på NorQuant.

- NorQuant är ett innovativt och forskningsdrivet fintechbolag med en spetskompetens inom maskininlärning och med en bakgrund från norska Oljefonden. Jag stimuleras av entreprenörskap, att möta kunder och har den senaste tiden även arbetat mycket med hållbarhetsfrågor. På NorQuant kommer jag få utlopp för allt detta och med tanke på min bakgrund från forskarvärlden så känns det lite som att komma hem, säger Erik Lidén.

NorQuant AS har en koncernstruktur med dotterbolagen NorQuant Kapitalforvaltning och NorQuant Technology. Bolaget tilldelades 2019 stöd från Norges forskningsråd på 14 miljoner norska kronor för ett forskningsprojekt inom hållbarhet och maskininlärning och har idag drygt 500 aktieägare.

NorQuant Kapitalforvaltning strävar mot att bli den ledande aktören inom kvantitativt styrd kapitalförvaltning i Norden. Med ett analysteam bestående av doktorer och experter inom kvantitativ finans, maskininlärning och matematik, kombinerat med praktisk erfarenhet från institutionell kapitalförvaltning utvecklar bolaget innovativa förvaltningsstrategier för att automatiskt hitta signaler i stora datamängder. Bolaget förvaltar idag fonderna NorQuant Multi-Asset och NorQuant ESG. Fonderna finns tillgängliga för svenska fondsparare hos Avanza, Nordnet, Fondo, Savr, MFEX, Allfunds, Max Matthiessen och Söderberg & Partners.

NorQuant Technology utvecklar fondanalysverktyg för att ge bättre förutsättningar för att välja rätt fonder. Företaget är Norges främsta privata aktör inom faktoranalys.

Thomas Nygaard, vd +47 991 22 033, eller

Besök gärna företagets hemsida, www.norquant.se

Taggar:

Citat

Vi tar nu steget mot en etablering på den svenska marknaden. Med lång erfarenhet av regelstyrd förvaltning och att driva fondverksamhet kommer Erik som ansvarig för etableringen vara ett viktigt bidrag till NorQuant-teamet. Hans bakgrund som forskare gör honom dessutom till en utmärkt ambassadör för våra strategier mot marknaden.
Thomas Nygaard, vd
NorQuant är ett innovativt och forskningsdrivet fintechbolag med en spetskompetens inom maskininlärning och med en bakgrund från norska Oljefonden. Jag stimuleras av entreprenörskap, att möta kunder och har den senaste tiden även arbetat mycket med hållbarhetsfrågor. På NorQuant kommer jag få utlopp för allt detta och med tanke på min bakgrund från forskarvärlden så känns det lite som att komma hem.
Erik Lidén