Erik Lidén vd för norskt fondanalysföretag

Erik Lidén har anställts som vd för det norska fondanalysföretaget NorQuant Technology, med uppgift att lansera bolagets analysverktyg Prisma. Han tillträder tjänsten idag.

NorQuant AS startades med visionen att hjälpa morgondagens investerare att göra bättre investeringar. Verksamheten är fördelad i NorQuant Kapitalforvaltning som fokuserar på utveckling av förvaltningsmodeller och förvaltning av fonder, samt i NorQuantTechnology som utvecklar analysprodukter.

NorQuant Technology har utvecklat ett kraftfullt fondanalysverktyg, Prisma, med global potential för professionella kunder som ger en bättre grund för att välja de bästa fonderna. Företaget har världsledande kompetens och är en av Norges starkaste privata miljöer inom faktoranalys. Verktyget omfattar innovativa moduler för sk. faktoranalys, förväntad avkastning på enskilda fonder samt avancerad metodik för ranking av enskilda förvaltare. Verktyget har i ett första steg utvecklats mot professionella kunder och den första versionen lanseras under andra kvartalet 2023.

Erik Lidén är idag ansvarig för den svenska verksamheten för moderbolaget NorQuant AS och marknadsför fondanalysverktyget mot den svenska marknaden. Han har en bakgrund som forskare i finansiell ekonomi, grundare av fondbolaget Insiderfonder och har haft en rad andra förtroendeuppdrag.

- Efter att ha utvecklat Prisma under mer än två år tar vi nu steget mot en lansering av den första versionen. Eriks bakgrund som förvaltare och omfattande vana av att analysera andra förvaltare ger honom en mycket bra förståelse för användarbehovet. I kombination med ett brett nätverk bland potentiella kunder är Erik en utmärkt person att leda arbetet framåt, säger Finn Backer, ordförande i NorQuant Technology.

Erik Lidén har arbetat på NorQuant som vd för den svenska verksamheten sedan slutet av 2021. Dessförinnan var han under två år chefsförvaltare på Volvo Car Pension Management med ansvar för förvaltningen av Volvo Cars pensionskapital.

- Genom Prisma ger vi användarna möjlighet till framåtblickande analyser, något som inte tidigare varit möjligt och som jag själv saknade när jag arbetade med fondanalys. Jag ser fram emot att lansera verktyget och att tillsammans med ett fantastiskt team, kunder och partners fortsätta att utveckla det, säger Erik Lidén vd i NorQuant Technology.

Finn Backer, ordförande
+47 402 22 111, eller

Besök gärna företagets hemsida, www.norquant.se

NorQuant AS består av de helägda dotterbolagen NorQuant Technology, NorQuant Kapitalforvaltning samt NorQuant AB och har över 600 aktieägare. 2019 tilldelades bolaget stöd från Norges forskningsråd på 14 miljoner norska kronor för ett forskningsprojekt inom hållbarhet och maskininlärning. I koncernen finns expertis inom maskininlärning, kvantitativ finans och kompetens från norska Oljefonden.

Efter att ha utvecklat Prisma under mer än två år tar vi nu steget mot en lansering av den första versionen. Eriks bakgrund som förvaltare och omfattande vana av att analysera andra förvaltare ger honom en mycket bra förståelse för användarbehovet. I kombination med ett brett nätverk bland potentiella kunder är Erik en utmärkt person att leda arbetet framåt.
Finn Backer, ordförande i NorQuant Technology
Genom Prisma ger vi användarna möjlighet till framåtblickande analyser, något som inte tidigare varit möjligt och som jag själv saknade när jag arbetade med fondanalys. Jag ser fram emot att lansera verktyget och att tillsammans med ett fantastiskt team, kunder och partners fortsätta med utvecklingen.
Erik Lidén, vd i NorQuant Technology