Fastighetsaktier får större andel

Sjunkande räntor gör att fastighetsaktier har gått starkt den senaste tiden och betyder nu att den trendföljande blandfonden NorQuant Multi-Asset ökar exponeringen där ytterligare. Efter förändringen blir exponeringen mot tillgångsklassen den högsta fonden har haft på över två år.

Augusti blev en minst sagt utmanande månad för världens börser. Det var framför allt den oväntade höjningen av styrräntan i Japan som fick marknaderna på fall vilket sedan spillde över på AI-bolag som har stigit mycket kraftigt den senaste tiden. Som mest var det breda indexet för Stockholmsbörsen, OMXSGI, ned med 9,7 procent men återhämtade sig betydligt och stängde månaden på en oförändrad nivå. För det japanska Nikkei-indexet där nedgångarna började, stängde indexet månaden med en nedgång på 1,2 procent efter att ha varit ned med hela 19,5 procent under månadens första vecka.

Den trendföljande blandfonden NorQuant Multi-Asset från NorQuant Kapitalforvaltning hade en utmanande månad efter att investeringar mot japanska aktier och mot tillväxtmarknadsaktier drog ned resultatet rejält. Även en svagare dollar påverkade negativt och när månaden summeras är det med en nedgång på 2,37 procent.

I motsats till den japanska räntehöjningen så är trenden just nu fallande marknadsräntor. Det betyder att aptiten för fastighetsinvesteringar ökar och det har satt sina spår även på börsnoterade fastigheter. Med sin trendföljande modell fortsätter NorQuant Multi-Asset att öka exponeringen ytterligare emot börsnoterade fastigheter. Ökningen på 9 procentenheter av portföljen sker på bekostnad av en minskad exponering mot japanska aktier och ökningen sker i europeiska och globala fastighetsaktier. Efter ökningen uppgår exponeringen mot börsnoterade fastigheter till 36 procent av fondens tillgångar.

Sjunkande räntenivåer är generellt sett positivt för fastighetsaktier och det är rimligt att den utvecklingen fortsätter. Sedan juni i år har fondens exponering mot börsnoterade fastigheter ökat från 5 till 36 procent, den högsta andelen sedan maj 2022, säger Erik Lidén, ansvarig förvaltare för NorQuant Multi-Asset.

Efter de senaste förändringarna uppgår portföljen till 64 procent aktier och 36 procent börsnoterade fastigheter.

Sedan fondstart i juni 2021 är uppgången för fonden 33,0 procent att jämföra med 24,9 procent för fondens jämförelseindex.

Fonden tillhör riskklass 3 på riskskalan 1-7, där 7 anger den högsta risken.

NorQuant Kapitalforvaltning är ett norskt värdepappersföretag som ägs av NorQuant AS med drygt 600 aktieägare. Bolaget strävar mot att bli den ledande aktören inom kvantitativt styrd kapitalförvaltning i Norden. Med ett analysteam bestående av doktorer och experter inom kvantitativ finans, maskininlärning och matematik, kombinerat med praktisk erfarenhet från institutionell kapitalförvaltning utvecklar bolaget innovativa förvaltningsstrategier för att automatiskt hitta signaler i stora datamängder. Bolaget förvaltar idag blandfonden NorQuant Multi-Asset som finns tillgänglig för svenska fondsparare hos, bland andra, Nordnet, Fondo, Savr, MFEX, Alpcot, Allfunds och Max Matthiessen.

Sjunkande räntenivåer är generellt sett positivt för fastighetsaktier och det är rimligt att den utvecklingen fortsätter. Sedan juni i år har fondens exponering mot börsnoterade fastigheter ökat från 5 till 36 procent, den högsta andelen sedan maj 2022.
Erik Lidén, ansvarig förvaltare för NorQuant Multi-Asset