Första fondbetyget för trendföljande blandfond

Det blev en stark månad i januari för blandfonden NorQuant Multi-Asset från den norska kapitalförvaltaren NorQuant Kapitalforvaltning och fonden har idag fått sitt första fondbetyg från ratingföretaget Morningstar.

Det blev en negativ inledning på den svenska aktiemarknaden i januari och Stockholmsbörsens breda OMXSGI-index sjönk med 1,7 procent. Marknadsräntorna steg under månaden och tioåringen noterades vid utgången av månaden på 2,20 procent, upp med 16 räntepunkter.

För den trendföljande blandfonden NorQuant Multi-Asset blev det en positiv start på året efter ett par utmanande månader i slutet av 2023. Resultatet för januari hamnade på +3,6 procent. Främst var det fondens exponering mot amerikanska och japanska aktier som gav det största positiva bidraget till utvecklingen men även en starkare dollar och euro bidrog positivt. Dollarn stärktes med 3,3 procent och euron med 1 procent.

Vid inledningen av februari ökade fonden sin exponering något mot räntebärande placeringar från 26 till 32 procent. Ökningen sker fullt ut på bekostnad av att europeiska fastighetsaktier – som tidigare utgjorde 6 procent av fondens placeringar – lämnar portföljen. Andelen aktier utgör för närvarande 68 procent av portföljen.

Den norska andelsklassen av fonden startades den 11 januari 2021 och erhöll idag sitt första fondbetyg från fondratingföretaget Morningstar. Fondbetyget hamnade på 5 på den femgradiga skalan. Sedan start har fonden givit en avkastning på 33,72 procent och den genomsnittliga avkastningen under de senaste tre åren på 10,53 procent har uppnåtts till en volatilitet på 8,91 procent. Det kan jämföras med utvecklingen på Oslobörsen som under samma tre år haft en genomsnittlig avkastning på 11,41 procent och en volatilitet på 13,0 procent.

- När vi lanserade fonden var det med en uttalad målsättning att skapa aktieliknande avkastning till en betydligt lägre risk. Tre år senare kan vi konstatera att vi har lyckats med det och det är vi mycket nöjda med, säger Stefan Fjørtoft Jensen från NorQuant Kapitalforvaltning.

Den svenska andelsklassen som startade den 23 juni 2021 har sedan dess levererat en avkastning på 23,72 procent och erhåller sitt första fondbetyg i augusti 2024.

Fonden tillhör riskklass 3 på riskskalan 1-7, där 7 anger den högsta risken.

För mer information kontakta
Stefan Fjørtoft Jensen, COO +47 952 29 557

NorQuant Kapitalforvaltning är ett norskt värdepappersföretag som ägs av NorQuant AS med drygt 600 aktieägare. Bolaget strävar mot att bli den ledande aktören inom kvantitativt styrd kapitalförvaltning i Norden. Med ett analysteam bestående av doktorer och experter inom kvantitativ finans, maskininlärning och matematik, kombinerat med praktisk erfarenhet från institutionell kapitalförvaltning utvecklar bolaget innovativa förvaltningsstrategier för att automatiskt hitta signaler i stora datamängder. Bolaget förvaltar idag blandfonden NorQuant Multi-Asset som finns tillgänglig för svenska fondsparare hos, bland andra, Nordnet, Fondo, Savr, MFEX, Alpcot, Allfunds och Max Matthiessen.

Stefan Fjørtoft Jensen, COO på NorQuant Kapitalforvaltning.