Högre andel fastigheter i portföljen

Börsnoterade fastigheter fortsätter att uppleva prisuppgångar och därför ökar nu den trendföljande blandfonden NorQuant Multi-Asset exponeringen mot tillgångsklassen till den högsta nivån någonsin.

September utvecklades till en högintressant månad för de finansiella marknaderna efter att Kinas centralbank i slutet av månaden annonserade det mest omfattande stimulanspaketet sedan pandemiutbrottet. Åtgärderna betyder bland annat räntesänkningar på huslån med i genomsnitt 50 räntepunkter samt en sänkning av insatsen i samband med husköp till 15 procent av köpeskillingen. De stimulanser som riktar sig till fastighetsmarknaden kommer som ett resultat av prisnedgångarna sedan toppnoteringen under 2021, vilket har påverkat ekonomin negativt. Omkring 70 procent av de kinesiska hushållens kapital är bundet i fastigheter.

Stimulansåtgärderna resulterade i ett rally på Hongkong-börsen som stängde månaden med en uppgång på hela 17,5 procent. Indexnoteringen på 21 133 för Hang Seng-indexet är den högsta nivån sedan tidigt 2022. De långa marknadsräntorna sjönk tillbaka och exempelvis noterades den amerikanska tioåringen till 3,79 procent, 12 räntepunkter lägre än en månad tidigare.

På hemmaplan blev det en positivt månad för Stockholmsbörsen som avslutade starkt efter en svag inledning på månaden och noterade en uppgång på 1,3 procent. Även i Sverige sjönk marknadsräntorna och tioåringen noterades till 2,0 procent, 8 punkter billigare än månaden före.

Den trendföljande blandfonden NorQuant Multi-Asset från NorQuant Kapitalforvaltning hade en positiv månad och noterade en uppgång på 1,6 procent. De största bidragsgivarna var investeringar i tillväxtmarknadsaktier och europeiska fastigheter och fondens utveckling var drygt 2 procentenheter bättre än jämförelseindex.

De fortsatta sjunkande marknadsräntorna har etablerat en stark pristrend i börsnoterade fastigheter och NorQuant Multi-Asset ökar sin redan stora exponering mot tillgångsslaget ytterligare. Ökningen kommer främst i europeiska fastigheter.

- Att vår trendföljande strategi nu ökar den redan höga andelen fastigheter i portföljen är ett testamente till den ökade riskaptiten på marknaden och den starka pristrenden som just nu råder i börsnoterade fastigheter, säger Erik Lidén, ansvarig förvaltare för NorQuant Multi-Asset.

Efter de senaste förändringarna uppgår portföljen till 55 procent aktier och 45 procent börsnoterade fastigheter.

Sedan fondstart i juni 2021 är uppgången för fonden 35,1 procent att jämföra med 25,9 procent för fondens jämförelseindex.

Fonden tillhör riskklass 3 på riskskalan 1-7, där 7 anger den högsta risken.

NorQuant Kapitalforvaltning är ett norskt värdepappersföretag som ägs av NorQuant AS med drygt 600 aktieägare. Bolaget strävar mot att bli den ledande aktören inom kvantitativt styrd kapitalförvaltning i Norden. Med ett analysteam bestående av doktorer och experter inom kvantitativ finans, maskininlärning och matematik, kombinerat med praktisk erfarenhet från institutionell kapitalförvaltning utvecklar bolaget innovativa förvaltningsstrategier för att automatiskt hitta signaler i stora datamängder. Bolaget förvaltar idag blandfonden NorQuant Multi-Asset som finns tillgänglig för svenska fondsparare hos, bland andra, Nordnet, Fondo, Savr, MFEX, Alpcot, Allfunds och Max Matthiessen.

Att vår trendföljande strategi nu ökar den redan höga andelen fastigheter i portföljen är ett testamente till den ökade riskaptiten på marknaden och den starka pristrenden som just nu råder i börsnoterade fastigheter.
Erik Lidén, ansvarig förvaltare för NorQuant Multi-Asset