Ökad andel råvaror och räntor i november

Efter fortsatt negativ utveckling för aktier minskar den trendföljande blandfonden NorQuant Multi-Asset andelen aktier för tredje månaden i följd. Fonden ökar i stället i råvaror och räntor.

De flesta större börser hade en negativ månad i oktober, exempelvis sjönk amerikanska teknik- och tillväxtbolag i takt med stigande räntor. Även i Asien noterades betydande nedgångar; i Tokyo tappade Nikkei-index 3,1 procent medan Hang Seng-index i Hong Kong föll med 3,9 procent. På Stockholmsbörsen noterade det breda indexet en nedgång på 3,5 procent.

På räntemarknaden noterades stigande räntor. Störst rörelser noterades i USA där tioårsräntan steg med hela 36 punkter till 4,93 procent efter att ha noterats över 5 procent i slutet av månaden. Det var framför allt förväntningar om höga styrräntor under en längre tidsperiod samt att amerikanska centralbanken ska öka försäljningen av statsobligationer.

På råvarumarknaden var det stora rörelser i oljepriset där WTI-olja stängde månaden på 81 dollar fatet, 10,8 procent billigare än en månad tidigare. Marknadens oro för att kriget mellan Israel och Hamas ska bli utvidgat har minskat vilket fick priset att falla tillbaka ordentligt. Samtidigt ledde den generella krigsoron till att guldpriset steg till 1 994 dollar per uns, upp med 6,9 procent för månaden.

Blandfonden NorQuant Multi-Asset från den norska kapitalförvaltaren NorQuant Kapitalforvaltning noterade en värdeutveckling på +0,5 procent under månaden. Fondens investeringar i räntepapper och råvaror påverkade värdeutvecklingen positivt, medan exponeringen mot småbolagsaktier i USA och Europa påverkade avkastningen negativt. Resultatet under månaden hölls uppe av att såväl dollar som euro stärktes mot kronan; dollarn stärktes med 2,3 procent och euron med 2,4 procent. Sedan årsskiftet har fonden haft en värdeutveckling på +4,9 procent.

Multi-Asset kan placera 0 till 100 procent i aktier och räntor samt mellan 0 och 50 procent i börsnoterade fastigheter och råvaror. Fonden sänker nu exponeringen mot aktier från 49 till 28 procent och ökar andelen räntor från 44 till 56 procent och andelen råvaror från 7 till 16 procent.

- Vår förvaltningsmodell är flexibel och följsam för de förändringar som sker i marknaden. Vår uppdaterade portfölj innebär en mer defensiv sammansättning av tillgångarna, säger Thomas Nygaard, ansvarig förvaltare och vd för NorQuant Kapitalforvaltning.

För mer information kontakta
Thomas Nygaard, vd +47 991 22 033

NorQuant Kapitalforvaltning är ett norskt värdepappersföretag som ägs av NorQuant AS med drygt 600 aktieägare. Bolaget strävar mot att bli den ledande aktören inom kvantitativt styrd kapitalförvaltning i Norden. Med ett analysteam bestående av doktorer och experter inom kvantitativ finans, maskininlärning och matematik, kombinerat med praktisk erfarenhet från institutionell kapitalförvaltning utvecklar bolaget innovativa förvaltningsstrategier för att automatiskt hitta signaler i stora datamängder. Bolaget förvaltar idag blandfonden NorQuant Multi-Asset som finns tillgänglig för svenska fondsparare hos, bland andra, Nordnet, Fondo, Savr, MFEX, Alpcot, Allfunds och Max Matthiessen.

Vår förvaltningsmodell är flexibel och följsam för de förändringar som sker i marknaden. Vår uppdaterade portfölj innebär en mer defensiv sammansättning av tillgångarna.
Thomas Nygaard, ansvarig förvaltare och vd för NorQuant Kapitalforvaltning