Säljer aktier, köper råvaror

Efter en tid av stigande andel aktier i portföljen minskar nu den trendföljande blandfonden NorQuant Multi-Asset aktieandelen och köper rejält i råvaror.

April kännetecknades av ihållande inflation och geopolitiska spänningar och många av de tongivande aktiemarknaderna försvagades. Att inflationen inte vill ge med sig ställer högre krav på bolagen att leverera bra kvartalsrapporter och när det inte sker straffas aktiekurserna. Detta var tydligt i USA och Nasdaq, Down Jones Industrial Average och S&P500-indexen tappade alla mellan 4 och 5 procent av sitt värde under månaden. Stockholmsbörsens breda index klarade sig dock bättre och steg med 0,2 procent.

Den oro som spred sig på aktiemarknaden flyttade kapital in i guld vilket fick guldpriset att stiga med 2,9 procent. Råvarupriser har en annan avkastningsprofil än aktier och obligationer vilket betyder att priset på råvaror stiger och sjunker i pris av andra orsaker. Exempelvis kan ett högre pris på vete bero på torka vilket varken påverkar aktiekurser eller obligationsräntor generellt. Priset på Bloombergs råvaruindex steg under månaden med 3,1 procent mätt i US dollar och eftersom dollarn stärktes mot den svenska kronan med 3,2 procent steg råvaruindexet med 6,4 procent mätt i svenska kronor.

Den trendföljande blandfonden NorQuant Multi-Asset från NorQuant Kapitalforvaltning hade en stabil månad trots den ökade volatiliteten på marknaden. Fonden steg med 0,1 procent vilket var mycket tack vare fondens innehav i en portfölj av tillväxtaktier som steg med 3,3 procent.

Den positiva trenden i råvaror leder nu till att fonden för första gången sedan i mars 2022 köper in sig rejält i tillgångsklassen igen. Med förändringen går andelen råvaror i ett slag från 0 till 31 procent.

- Med geopolitiska spänningar som inte försvinner i det korta perspektivet och en besvärande hög inflation är råvaror ett intressant alternativ och guld är ett exempel på en råvara som kan fortsätta påverkas positivt, säger Erik Lidén, ansvarig förvaltare för NorQuant Multi-Asset.

Ökningen i råvaror kommer primärt från en minskad exponering mot aktier; andelen aktier minskas från 87 till 63 procent. Efter förändringarna utgörs portföljen till 63 procent aktier, 31 procent råvaror och 6 procent börsnoterade fastigheter.

- Fördelen med fondens trendföljande modell är att det finns en mycket hög nivå av flexibilitet i val och vikt av enskilda tillgångsklasser till portföljen. Variationerna över tid kan väntas vara betydande men målet är att aktier i snitt ska utgöra 50 procent av exponeringen och 50 procent av andra tillgångsslag med merparten i ränteplaceringar. Det är också så det i snitt har sett ut sedan fonden startades 2021, säger Erik Lidén.

Sedan fondstart i juni 2021 är uppgången för fonden 32,4 procent att jämföra med 23,1 procent för jämförelseindex.

Fonden tillhör riskklass 3 på riskskalan 1-7, där 7 anger den högsta risken.

NorQuant Kapitalforvaltning är ett norskt värdepappersföretag som ägs av NorQuant AS med drygt 600 aktieägare. Bolaget strävar mot att bli den ledande aktören inom kvantitativt styrd kapitalförvaltning i Norden. Med ett analysteam bestående av doktorer och experter inom kvantitativ finans, maskininlärning och matematik, kombinerat med praktisk erfarenhet från institutionell kapitalförvaltning utvecklar bolaget innovativa förvaltningsstrategier för att automatiskt hitta signaler i stora datamängder. Bolaget förvaltar idag blandfonden NorQuant Multi-Asset som finns tillgänglig för svenska fondsparare hos, bland andra, Nordnet, Fondo, Savr, MFEX, Alpcot, Allfunds och Max Matthiessen.

För mer information, besök www.norquant.se.

Taggar:

Citat

Med geopolitiska spänningar som inte försvinner i det korta perspektivet och en besvärande hög inflation är råvaror ett intressant alternativ och guld är ett exempel på en råvara som kan fortsätta påverkas positivt.
Erik Lidén, ansvarig förvaltare för NorQuant Multi-Asset
Fördelen med fondens trendföljande modell är att det finns en mycket hög nivå av flexibilitet i val och vikt av enskilda tillgångsklasser till portföljen. Variationerna över tid kan väntas vara betydande men målet är att aktier i snitt ska utgöra 50 procent av exponeringen och 50 procent av andra tillgångsslag med merparten i ränteplaceringar. Det är också så det i snitt har sett ut sedan fonden startades 2021.
Erik Lidén, ansvarig förvaltare för NorQuant Multi-Asset