Report this content

10 nordvästskånska kommuner kräver: Bygg ut E4 till enhetlig standard - färdigställ den skånska delen Under lång tid har det varit bred enighet om att binda ihop de tre största städerna i Sverige med motorvägar. Denna ambition har också stöttat möjligheten att binda ihop den sk nordiska triangeln mellan huvudstäderna Stockholm, Oslo och Köpenhamn. Redan 1993 beslutade Riksdagen om motorväg. Ett beslut som inte fullföljts på sju år. Inför det beslutet uttryckte trafikutskottet enigt att just E4 genom Nordvästra Skåne skulle färdigställas i första hand. Därefter har regeringen utfärdat direktiv som gett avkall på stråktänkandet och E4 har gång på gång skjutits på framtiden. E4 är av nationell strategisk betydelse som förbindelselänk till kontinenten. Trafikintensiteten är hög och ökar för varje år. Framför allt ökar den tunga trafiken. Vägen är dessvärre kraftigt överrepresenterad i trafikolyckor med dödlig utgång. E4-sträckningen genom Nordvästra Skåne från Örkelljunga till Yxenhult vid den småländska gränsen, är ett starkt olycksdrabbat avsnitt. Enligt Vägverkets bedömning är avsnittet ett av de farligaste i Skåne. Argumenten för färdigställandet av E4 genom Skåne är tunga och väl kända. I Vägverkets nuvarande planering är utbyggnaden av E4 tänkt att påbörjas år 2002. D.v.s om inga politiska beslut fattas som förrycker den planeringen. NOSAM (Nordvästra Skånes samarbetskommitté) som består av kommunerna Bjuv, Båstad, Helsingborg, Höganäs, Klippan, Landskrona, Svalöv, Åstorp, Ängelholm och Örkelljunga har vid ett flertal tillfällen uppmärksammat såväl Riksdagens trafikutskott som Näringsdepartementet på ärendets vikt. Reaktionerna har varit svala eller obefintliga. Vi undertecknade tio kommunstyrelseordföranden för NOSAM-kommunerna känner en allvarlig oro inför risken att ett projekt som E4-utbyggnaden, med den vikt det har för regionen säkerhetsmässigt och för nationen strategiskt, ånyo kan skjutas på framtiden. För NOSAM: Björn Anderberg, Helsingborg Jan Nilsson, Åstorp Stefan Svalö, Bjuv Lars Elofsson, Båstad Dagmar Forssberg, Höganäs Rune Persson, Klippan Lars Wallstén, Landskrona Lennart Pettersson, Svalöv Else Ekblom, Ängelholm Jan Erik Einarsson, Örkelljunga ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/17/20001117BIT00130/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/11/17/20001117BIT00130/bit0002.pdf