Kommunerna i Nordvästskåne uppvaktar Riksdagens trafikutskott

Report this content

Kommunerna i Nordvästskåne uppvaktar Riksdagens trafikutskott Färjorna och bron måste få konkurrera på lika villkor. Statliga subventioner till bron äventyrar Färjetrafiken och kan leda till att fördelen med Öresundsförbindelsen, O- ringen, går förlorad. En förutsättning för att hela Öresundsregionen ska utvecklas är att både den södra och norra delen har bra förbindelser, menar NOSAM och Via Helsingborg-Helsingör när de på onsdagen uppvaktade Riksdagens trafikutskott. PO Jansson, VD för Helsingborgs hamn presenterade siffror på nedgången för färjetrafiken efter öppnandet av Öresundsbron. Han påminde även vad statsmakterna sagt om lika konkurrens mellan bro och färjor. - Om bron av olika anledningar måste stängas av så måste det finnas alternativa sätt att ta sig över sundet. Detta är särskilt viktigt för exportindustrin som idag arbetar med korta ledtider, sade PO Jansson. Bankdirektör Annika Claranius, Helsingborg presenterade näringslivets syn och betonade att E4:an måste byggas ut till motorväg hela vägen till Helsingborg. - Öresundsområdet behöver bra infrastruktur för att kunna utvecklas som region. O-ringen är en förutsättning för ökat företagande i regionen, enligt Annika Claranius. Glenn Björklund, ordförande för SEKO-Sjöfolksförbundet i Helsingborg, redogjorde för de sysselsättningsproblem som skulle uppstå om färjorna försvann och påpekade att staten inte borde konkurrera ut jobb genom subventioner. - Istället borde staten se till att öka tryggheten för sjöfolket genom att slå vakt om både Öresundsbron och färjetrafiken, sade Glenn Björklund. För mer information, kontakta Thord Persson, NOSAM, telefon 042 - 10 50 54 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/25/20010425BIT00140/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/04/25/20010425BIT00140/bit0001.pdf