Norra Öresund anmäler sig till Arkitekturåret 2001

Report this content

Norra Öresund anmäler sig till Arkitekturåret 2001 Norra Öresund anmäler sitt arkitekturprogram till Arkitekturåret 2001 - regeringens satsning för att främja god arkitektur, formgivning och design. Norra Öresunds arkitekturprogram är ett samarbete mellan de deltagande tio kommunerna, Lunds Tekniska Högskolas Institution för arkitektur och Nordvästra Skånes Byggförening. Programmet startades redan 1997 med utgångspunkt från framtidsforskarens Åke E. Anders-sons utredning om boende och boendets kvaliteer. För att kunna erbjuda attraktiva och prisvärda bostäder krävs en större samverkan i byggprocessen. En god arkitektur kan kombineras med en kostnadseffektiv produktion och förvaltning av bostäder, säger Bo Adling, vd för Nordvästra Skånes Byggförening. Våra medlemmar har byggt hus i hundra år och är beredda att tillsammans med andra aktörer skapa morgondagens bostäder. Öppen inbjudan till regionens arkitekter Nu fortsätter programmet genom en inbjudan till arkitekter i regionen att medverka till att ta fram nya unika typhus. Husen ska vara sunda med hållbara material, de ska vara vackra och stämma med omgivning och tradition och samtidigt innebära nytänkande. Stor omsorg ska läggas ner på detalj-bearbetning och materialval. Ett tiotal hus kommer sedan att väljas ut och presenteras i en katalog som ska finnas klar vid ingången av år 2001 - det av regeringen utsedda arkitekturåret. Vi vill med exempel från olika delar i regionen lyfta fram både pågående och kommande nya projekt anpassade till lokal särprägel, säger Lotta Lindstam, stadsarkitekt i Bjuv, och samordnare för arkitekturprogrammet inom Norra Öresund. Hänsyn skall tas till olika typer av boendemiljö, ett historiskt perspektiv och en tidlös arkitektur med bestående kvalitéer. Vi vill att när det byggs nytt i kommunerna inom Norra Öresund, ska varje tillkommande byggnad vara ett bidrag till att förbättra de redan stora kvalitéerna i regionen. Här skall man vilja bo och leva. Dessa kommande projekt är tänkta att presenteras som en affisch med skisser och fotocollage runt en kartbild av Norra Öresunds regionen. Norra Öresund är det gemensamma namnet på de tio kommunerna i nordvästra Skåne som samarbetar över kommungränserna. De tio kommunerna är: Bjuv, Båstad, Helsingborg, Höganäs, Klippan, Landskrona, Svalöv, Åstorp, Ängelholm och Örkelljunga. -Arkitekturprogrammet är en del i marknadsföringen av Norra Öresund, som en attraktiv kommun att bo och verka i säger Thord Persson, koordinator för Norra Öresund. För mer information vänligen kontakta Thord Persson 042 - 10 50 54 eller Lotta Lindstam 042 - 850 16. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/07/06/20000706BIT00010/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/07/06/20000706BIT00010/bit0002.pdf