Ekologiskt hudvårdsmärke med basen i Jokkmokk

c/o Gerd startade 2008 i en liten källarlokal i Jokkmokk. Det var syskonen Anna-Lena Wiklund Rippert och Johan Wiklund som delade drömmen om ett eget hållbart hudvårdsmärke.

- Vi började ta fram egna recept på olje- och växtbaserade produkter och redan från start var intresset stort. Det var helt rätt i tiden. 2011 flyttade vi in i en större lokal där vi kunde utvidga och även satsa på vattenbaserade produkter som hudkrämer och rengöringskrämer.

- Just nu är vi på gång att göra om förpackningarna till tuber som är tillverkade av sockerrör. I allt vi gör strävar vi efter hållbarhet, säger Anna-Lena Wiklund Rippert.

Kunderna är främst spaföretag men också andra kunder, från Ystad till Kiruna. De har även tagit steget ut mot en internationell marknad.

- Vi har en agent i Japan och en för Holland/Belgien samt webbförsäljning i Tyskland, Belgien, Schweiz och Österrike, fortsätter hon.

I Jokkmokk finns förutom fabriken även ett showroom och en liten butik. Sex anställda plus mamma Gerd finns med i företaget.

- En pigg 70-åring som fortfarande jobbar en del. Hon är en förebild som fått ge namn till vårt märke, avslutar Anna-Lena Wiklund Rippert.

- Redan när c/o Gerd startade tyckte vi att de hade en intressant affärsidé och att ägarna hade hög kompetens. De hade både en bra yrkesbakgrund och utbildning men också en tydlig hållbarhetsprofil. Vi har varit med sedan företaget gick från handelsbolag till aktiebolag 2008 och har även kommit in när det var dags för investeringen i den nya maskinen, säger Per Nilsson, Norrlandsfonden.

Kronprinsessan Victoria besökte c/o Gerd och fick en lektion i
naturkosmetik av Johan Wiklund och Anna-Lena Wiklund Rippert.