Flooré startade en ny resa med ny vd

För några år sedan bestämde sig ledningen för golvvärmeföretaget Flooré att helt tänka om. Det var då Annelie Norrbom kom in som ny vd.

– Jag kom från en annan bransch och kunde tillföra något nytt. Kullkasta givna regler och ställa andra frågor, säger hon.

Flooré startade efter att en uppfinnare tillsammans med forskare vid KTH utvecklat en skiva för golvvärme. De sökte patent och startade tillverkning i Ånge med senare flytt till Torpshammar.

Det speciella med golvvärmeskivorna är att de är tillverkade i ett lätt EPS material med frästa spår för rören och en värmespridande aluminiumfolie laminerad på. Systemet är väldigt lätt att lägga vilket sparar både tid och pengar. De är tunna och bygger inte mer än 13 mm på höjden och fungerar oavsett vilken värmekälla som används. Hälften av skivorna säljs i Sverige och hälften till övriga Europa. Även ett gör-det-själv-paket utvecklades för hemmabruk. Det finns i flera storlekar och säljs via återförsäljare i ett tiotal länder.

Det var efter en ekonomiskt tung period på grund av stora investeringar som ledningen bestämde sig för att hitta nya sätt att jobba som kunde utveckla företaget. Den gamla vd:n stannade kvar i företaget för att fokusera på rollen som affärsområdesansvarig och Annelie Norrbom anställdes som ny vd.

- Jag kunde bidra med något helt annat eftersom jag inte kommer från branschen, däremot hade jag jobbat som ledare, säljare och ingenjör. Det behövdes ny dynamik, någon som kullkastar givna regler och ställer andra frågor, säger Vd Annelie Norrbom.

- Vi hade en bra bas att stå på med en unik produkt, mycket kompetens och så småningom också en väl fungerande produktionsanläggning, men kännedomen om oss var låg. Nästa steg var därför att satsa på att marknadsföra oss. Vi ändrade marknadsprofilen där vi bytte ut allt ifrån paketering till butiksmaterial och hemsida. När allt var sjösatt kunde vi fokusera på att jobba upp marknaden och vi sökte upp nya kundgrupper.  Till proffsen som jobbar med större projekt erbjuder vi kompletta lösningar där de skickar in en ritning och får tillbaka ett förslag på golvvärmelösning. Vi dimensionerar, ritar och levererar exakt den mängd golvvärmeskivor och övrigt material som de behöver. Det här är en kundgrupp vi ska fortsätta jobba mot. Vi ska även satsa på att utveckla produkter utifrån de krav som marknaden ställer, säger Annelie Norrbom.

- Hela den här resan som vi påbörjat är Norrlandsfonden en del av. Tack vare dem har vi fått ekonomiska möjligheter att genomföra de nödvändiga förändringarna, avslutar hon.

- Flooré har en patenterad produkt som ligger rätt i tiden. De har hållit på länge och ägarna har visat att de är uthålliga. Tack vare bland annat vårt lån kunde företaget göra de här satsningarna på ny marknadsprofil och ökad marknadsbearbetning, säger Inga-Lena Wahlstedt, Norrlandsfonden.

Annelie Norrbom, vd Flooré.

Norrlandsfonden är en stiftelse med uppgift att främja utvecklingen i expansiva företag i Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland, Jämtland och Gävleborg. Våra kunder finns i alla branscher, från traditionell tillverkande industri och besöksnäring till IT- och bioteknikföretag. Vi är särskilt intresserade av företag som investerar i ny teknik eller i nya affärsområden med goda tillväxtmöjligheter. Vi erbjuder flexibla topplån för nyetablering, utveckling och expansion. Med olika låneformer, garantier eller borgensåtaganden kan vi skräddarsy och komplettera finansieringen på toppen av företagets egen kapitalinsats och bankfinansiering. Norrlandsfonden har huvudkontoret i Luleå och ett kontor i Sundsvall. Genom våra kundansvariga företagsanalytiker finns vi representerade i hela den norrländska geografin.

Taggar: