Lakkapää satsar i norra Sverige

Lakkapää AB, tidigare kända under franchisenamnet K-Rauta, bedriver idag byggvaruhandel i Torneå, Ylitorneo, Rovaniemi och Luleå. Nu vill företaget växa genom att etablera nya butiker i Kiruna och Skellefteå. - Skellefteå är en expansiv handelsort. Kiruna är intressant med tanke på de investeringar som sker runt gruvnäringen samt att butiken kommer att ha närhet till den nordnorska marknaden, säger VD Jukka Lakkapää. Företaget grundades i Finland 1964 av Esa Lakkapää. Idag är det sönerna Jukka och Juha som driver familjeföretaget. De trivs med att arbeta på den svenska marknaden och ser mycket optimistiskt på framtiden för de nya butikerna. - Det är ingen tvekan om att norra Sverige kommer att stå i fokus i framtiden med tanke på de naturtillgångar som finns här. Vi vill gärna vara med där det händer säger Jukka. Norrlandsfonden medverkar i finansieringen av Lakkapääs satsning i Kiruna där ett tjugotal jobb kommer att skapas. - Vi tycker att detta är ett bra exempel på hur etablering av handel kan bidra till en ökad tillväxt i norra Sverige, säger Susanne Johnsson på Norrlandsfonden.

Taggar: