Pehr Granfalk ny styrelseordförande i Norrvatten

Report this content

Igår kväll vid Norrvattens förbundsfullmäktige valdes en ny styrelse. Ny styrelseordförande är Pehr Granfalk, till vardags kommunstyrelsens ordförande i Solna. Jonas Nygren, kommunstyrelsens ordförande i Sundbyberg kvarstår som vice ordförande.

Norrvatten är ett kommunalförbund som består av 14 medlemskommuner i norra Storstockholm. Samtliga kommuner finns representerade i styrelsen som består av totalt 20 personer, tio ledamöter och tio ersättare.

Igår blev det alltså klart att Pehr Granfalk tar över ordförandeklubban. Han ersätter Lars-Erik Salminen, också han från Solna, som varit ordförande sedan 2006.

Pehr Granfalk har 20 års erfarenhet från politiken, de första åren som ungdoms- och senare fritidspolitiker. Sedan januari 2012 är han kommunstyrelsens ordförande i Solna stad och gruppledare för Moderaterna i Solna kommunfullmäktige.

- Allt fler invånare och växande företag gör Stockholm norr om innerstaden till ett av Europas i särklass starkaste tillväxtområden. Vattenförsörjningen är en grundläggande förutsättning för detta. Därför ser jag mycket fram emot uppdraget att få leda arbetet i Norrvattens styrelse, säger Pehr Granfalk.

Norrvatten producerar och distribuerar dricksvatten till över 500 000 människor i norra Storstockholm. Råvattnet tas från Mälaren och renas vid Görvälnverket, som är beläget i Järfälla kommun. Vattnet distribueras till kommunerna via ett 26 mil långt huvudledningsnät, som även inkluderar åtta vattentorn och sex tryckstegringsstationer.

Norrvattens styrelse från och med 1 januari 2015:

Ordinarie ledamöter

• Leena Jungefors (S) Järfälla
  • Sven Hovmöller (S) Sollentuna
  • Pierre Cengiz Edstrand (MP) Sigtuna

Pressbilder på Pehr Granfalk finns här:

För ytterligare information, kontakta:

Pehr Granfalk, telefon 08-734 25 40, pehr.granfalk@solna.se.
Johan Krüger, kommunikationschef Norrvatten, telefon 072-943 29 58, johan.kruger@norrvatten.se

Norrvatten producerar och distribuerar dricksvatten av hög kvalitet till mer än 500 000 människor i 14 medlemskommuner i norra Storstockholm. Vårt ackrediterade laboratorium analyserar vattenprover från vårt eget vattenverk och från kommuner och privatpersoner. Vi är Sveriges fjärde största dricksvattenproducent. Mer information finns på www.norrvatten.se.