Välkommen att delta vid första spadtaget!

Nu bygger vi vattenledningen mellan Upplands-Bro och Sigtuna.

Dag               11 september

Tid                13.30

Plats              Parkeringsplatsen Upplands-Bro IP, se bifogad karta

Fredagen den 11 september går startskottet för den nya huvudvattenledningen mellan Upplands-Bro och Sigtuna. Det firar vi med en högtidlig ceremoni vid startpunkten för ledningen klockan 13.30. Vi samlas på parkeringsplatsen vid Upplands-Bro IP, se bifogad karta. Det går bra att parkera vid fotbollsplanen bredvid Bro IP. Invigningen sker på andra sidan Ginlögs väg.

Invigningstalare är Norrvattens styrelseordförande Pehr Granfalk, Tekniska nämndens ordförande i Upplands-Bro Catharina Andersson samt ordförande i Sigtuna Vatten & Renhållning Ronnie Lundin.

Bakgrund

Norrvatten, Upplands-Bro och Sigtuna Vatten & Renhållning AB har beslutat att bygga en två mil lång huvudvattenledning mellan Upplands-Bro och Sigtuna. Det innebär att planerade bostads- och industriområden kan förses med kommunalt vatten samt att vattenförsörjningen till de båda kommunerna blir mindre sårbar.

Upplands-Bro och Sigtuna får sitt dricksvatten från Norrvatten redan idag. Vattnet tas från Mälaren och renas vid Norrvattens vattenverk Görvälnverket innan det pumpas ut i ledningsnätet. Idag är kommunerna beroende av en enskild huvudvattenledning, men Norrvatten strävar efter att alla kommuner ska kunna få vatten från fler håll. Därför är den nya ledningen ett mycket efterlängtat projekt. Samtidigt med vattenledningen byggs en avloppsledning på sträckan mellan Bro och Håbo Tibble.

För ytterligare information, kontakta:

Karin Ericson, projektledare Norrvatten, tfn 070-627 87 27

Ursula Forner, kommunikationsansvarig Norrvatten, 072-533 91 06

Norrvatten producerar och distribuerar dricksvatten av hög kvalitet till mer än 500 000 människor i 14 medlemskommuner i norra Storstockholm. Vårt ackrediterade laboratorium analyserar vattenprover från vårt eget vattenverk och från kommuner och privatpersoner. Vi är Sveriges fjärde största dricksvattenproducent. Mer information finns på www.norrvatten.se.