Bronshjältarna skapar ytor för välgörenhet

Report this content

Välgörenhet är en viktig aspekt när bronshjältarna från VM 1994 återförenas för en jubileumsmatch i Båstad den 29 juni. Insamlingen har redan dragit igång och här presenteras de mottagande organisationerna.

För att samla in pengar till välgörenhet har arrangören Norrviken Event tagit fram en serie exklusiva VM94-produkter i limiterad upplaga. Det handlar om t-shirts, pikétröjor, handdukar, matchprogram och fotbollar. Samtidigt auktioneras unika objekt ut till högstbjudande. Bland annat årets VM-boll signerad av Ravelli och Brolin samt en matchtröja med bronshjältarnas autografer. Några lyckliga budgivare får även chansen att återuppleva tidernas svenska idrottsögonblick genom att slå en straff live på självaste Thomas Ravelli. Både merchandise och auktioner marknadsförs via Starpix.se. Fler välgörenhetsaktiviteter är under planering.

Insamlade medel kommer att fördelas lika mellan fyra välgörenhetsorganisationer som arbetar för att stödja utsatta grupper (se nedan). Bland annat Gatans lag som spelar en förmatch inför jubileumsmatchen den 29 juni. De representerar även Sverige i Homeless World Cup som avgörs i Chile i oktober.
– Välgörenhet är en naturlig del i den värdegrund som Norrviken Event och projektet VM94 jubileumsmatchen står för. Vi vill ge dessa organisationer möjlighet att berätta om sitt viktiga arbete för en bredare publik och själva ta del av denna unika upplevelse. Självklart vill vi även samla in så mycket pengar som möjligt till dessa organisationer. Vi hoppas att hela Sverige vill vara och bidra, säger Bo Nilsson på Norrviken Event.

Välgörenhetsorganisationer i VM94 jubileumsmatchen

Football for Life -
www.fcrosengard.se/projekt/football-for-life
Stärker sydafrikanska tjejers självförtroende med fotbollen som verktyg. Sju landslagsspelare från FC Rosengård kommer vara på plats och hålla i fotbollsträning den 29 juni.

Gatans lag -
www.gatanslag.se
Arbetar för att besegra hemlöshet, missbruk, kriminalitet och socialt utanförskap genom fotboll.
Henrik Larsson och Pia Sundhage är ambassadörer för Gatans lag.

Jonsters Charity -
www.jonsters.se
Skapar en bättre tillvaro för behövande barn och ungdomar.

Riksförbundet Huntingtons sjukdom (RHS) -
www.huntington.se
Stödjer individer, familjer samt närstående som drabbats av Huntingtons sjukdom.

Samtliga organisationer kommer att vara på plats med representanter under eventet den 29 juni.

Specifika frågor välgörenhet: Camilla Svab, 070-968 53 38,
camillasvab@gmail.com
Allmänna frågor jubileumsmatchen: Bo Nilsson, 070-527 61 12,
bo@norrvikenevent.se

Webb:
Pressrum:

Norrviken Event är ett företag med bas i Båstad. Företaget arbetar för att skapa långsiktiga värden för Bjärebygden och ansvarar för alla evenemang på Lilla Båstad/Norrvikenområdet. Norrviken Event har utrustningen, personalen, nätverket samt kunskapen som krävs för att driva evenemang i just detta natursköna område men arbetar även med andra skräddarsydda evenemang runt om i Bjärebygden. Arbetet bedrivs i nära samarbete med turistnäringen och övriga intressenter.

Taggar: