VM 94-laget firar 20 år med jubileumsmatch

Report this content

Det har snart gått 20 år sedan bragden i USA. Nästa sommar återförenas bronshjältarna från 1994 på planen för att fira jubileet och återskapa VM-febern. Jubileumsmatchen spelas i Båstad den 29 juni 2014.

– Det ska bli jätteroligt. Jag har pratat med spelarna och alla är väldigt positiva. Detta blir förmodligen sista chansen att se hela laget spela live tillsammans. Därför är vi måna om att göra ett riktigt bra arrangemang, säger förbundskapten Tommy Svensson.

Hela VM-truppen är bekräftad. Assisterande förbundskapten Tord Grip och flera andra ur ledarstaben kommer också att vara på plats. Jubileumsmatchen blir höjdpunkten på en stor, blågul familjehelg som arrangeras av Norrviken Event.
– Detta är ett hedersuppdrag. Vi vill återskapa känslorna, minnena och upplevelserna från VM 1994. Oavsett idrottsintresse eller ej kommer alla ihåg den sommaren, säger Bo Nilsson från Norrviken Event.

Tioårsjubileet firades i Varberg, där landslaget hade sin uppladdning inför VM i USA. Den här gången samlas bragdguldsmedaljörerna i Båstad. Motståndarlaget kommer att presenteras under våren. Tommy Svensson har inte tagit ut startelvan men avslöjar att gamla meriter väger tyngre än dagsform i det här sammanhanget.

Hur ofta påminns du om sommaren 94?
– Väldigt ofta, det är otroligt vilken genomslagkraft det har fått. När jag är ute kommer det nästan alltid fram någon som vill tacka, till och med ungdomar som inte ens var födda 1994.

Vilket är ditt starkaste minne från mästerskapet?
– Kvartsfinalen mot Rumänien. Vår frisparksvariant och sedan dramatiken i förlängningen med underläge och utvisning. Följt av straffavgörandet. Den matchen hade verkligen allt.

Fakta
Matchen spelas söndag 29 juni 2014 på Örebäcksvallen i Båstad. Arrangemanget startar kl 12.00, preliminär avspark kl 15.00.
Foto: Bildbyrån

För mer info vänligen kontakta:
Bo Nilsson, 070-527 61 12, bo@norrvikenevent.se
Tommy Svensson, 070-552 48 33, tommy.svensson@vaxjo.mail.telia.com

Webb: http://www.norrvikenevent.se
Pressrum: http://news.cision.com/se/norrviken-event
Facebook: http://www.facebook.com/vmlaget1994

Norrviken Event är ett företag med bas i Båstad. Företaget arbetar för att skapa långsiktiga värden för Bjärebygden och ansvarar för alla evenemang på Lilla Båstad/Norrvikenområdet. Norrviken Event har utrustningen, personalen, nätverket samt kunskapen som krävs för att driva evenemang i just detta natursköna område men arbetar även med andra skräddarsydda evenemang runt om i Bjärebygden. Arbetet bedrivs i nära samarbete med turistnäringen och övriga intressenter.

Taggar:

Vi vill återskapa känslorna, minnena och upplevelserna från VM 1994.
Bo Nilsson, Norrviken Event