Nortel och Microsoft presenterar branschens största utbud av UCC-lösningar

Report this content

Nortel presenterade idag sina planer på att bli först på marknaden med branschens största utbud av lösningar och tjänster för förenad kommunikation (Unified Communications, UC) baserade på Microsofts nya Office Communications Server 2007 och Office Communicator 2007. Dessa nya lösningar gör det möjligt för människor att sömlöst kontakta, kommunicera och samverka med varandra, och därigenom förbättra sina affärsresultat. Nortel är för närvarande den enda tillverkaren av IP-PBX som genomför tester tillsammans med Microsofts utvecklingsteam, och de nya UCC-lösningarna testas redan av kunder över hela världen.

”Nortel och Microsoft delar en vision om att affärskommunikationerna håller på att utvecklas till mjukvara, vilket gör att företagen enklare och effektivare kan integrera kommunikationen i affärsprocesserna,” säger Joel Hackney, chef för affärslösningar på Nortel. ”Med lösningar som spänner över VoIP, filialhantering, konferenser, IP-telefoni, datanätverk och integrationstjänster kan Nortel erbjuda branschens största utbud av UC-lösningar för att effektivisera kundernas användning av Microsoft OCS. Vår allians för innovativ kommunikation med Microsoft gör oss ledande när det gäller att integrera Microsofts nya UC-plattform.”

”Nortel och Microsoft har tillsammans slutit över 300 avtal och därigenom sålt över 900,000 licenser sedan alliansen skapades, så kunderna stöder uppenbart vår gemensamma vision och erkänner Nortels ledande roll när det gäller OCS-lösningar,” säger Jeff Raikes, chef för Microsofts affärsgren. ”Våra två företag planerar just nu för fullt för de två kommande produktomgångarna, och vi kommer ytterligare driva på kundernas implementation av UC-lösningar genom att erbjuda bättre investeringsskydd och kortare implementeringtid än någon annan.”

Som en del av den gemensamma plan som Nortels VD Mike Zafirovski och Microsofts VD Steve Ballmer presenterade 2007, avser Nortel bli först i branschen att erbjuda mjukvarubaserad interoperabilitet mellan sina IP-PBX-produkter och Office Communications Server 2007. Nortel kommer erbjuda följande Microsoft-kompatibla lösningar från och med första kvartalet 2008:

 Nortel Converged Office integrerar telefonifunktionerna i Nortels IP-PBX med Office Communications Server 2007. Lösningen kan användas för så många som tiotusentals användare, stödjer företagens befintliga interna nummerplaner, och tillhandahåller funktioner som inte ingår i andra, mindre funktionella gateway-lösningar. Converged Office gör på ett unikt sätt Office Communicator till det enda användargränssnittet för alla UC-funktioner, såsom VoIP, textmeddelanden, telenärvaro, konferenser och för att hantera alla distanssamtal med telefoner kopplade till en Nortel IP-PBX.

 Nortel Multimedia Conferencing 5.0 är en audio/video-lösning som ger prenumeranterna tillgång till konferensresurser utan att dessa behöver bokas i förväg; med denna lösning kan man ansluta till konferenser var som helst ifrån, med hjälp av dator, telefon eller motsvarande. Kombinationen av Nortels Multimedia Conferencing och Office Communications Server 2007 gör att konferensdeltagarna kan använda olika kommunikationsmedel, till exempel datorer eller analoga/digitala/IP-telefoner. Man kan också sömlöst övergå från telefonkonferens till videokonferens.

 Nortels UC Integrated Branch kombinerar Microsoft Mediations funktioner med Nortels Secure Router 4134. Plattformen förenklar filialnätverk genom att integrera WAN-routing, Ethernetswitchning, säkerhet och VoIP till en enda, modulär, kostnadseffektiv plattform som levererar två-sju gånger så bra prestanda som konkurrerande lösningar. Integreringen av Microsoft Mediation hjälper de företag som använder Microsoft Communications Server 2007 att sömlöst implementera UC-funktionerna på sina filialkontor på ett enklare och bättre sätt än med konkurrerande lösningar.

 Nortels applikationsswitchar och -acceleratorer är vitala delar av Nortels Business Optimized Networking-utbud, vilket syftar till att leverera en förenklad och optimerad nätverksinfrastruktur för att stödja UC-lösningar. Nortels applikationsswitchar tillhandahåller intelligent load balancing, som medför överlägsen skalbarhet och affärskontinuitet för Office Communications Server 2007. Nortels applikationsacceleratorer är optimerade för Microsoft SharePoint och Outlook Web Access och förkortar svarstiderna med upp till trettio gånger.

 LG-Nortel, LG Electronics och Nortels samriskföretag, presenterade idag LG-Nortel IP Phone 8500, en serie UC-telefoner med tillbehör. Telefonerna är optimerade för att användas med Microsoft Office Communications Server 2007 och Office Communicator 2007, och har stöd för avancerade UC-funktioner som VoIP, directory dialing, kalenderintegrering, vidarekoppling och närvarokontroll. Telefonerna stödjer också möjligheten att på ett säkert sätt få tillgång till användarkontakter, kalendrar, voice mail och samtalsloggar.

Nortel är en strategisk partner för Microsofts UC-lösningar och har mer än 120 Microsoft-auktoriserade systemingenjörer och 40 personer som är auktoriserade på Exchange 2007. Företaget avser också ha mer än 100 personer som är auktoriserade att stödja Office Communications Server 2007 i början av 2008. Till dags dato har Nortel levererat UC-lösningar från sitt Global Services-utbud till mer än 40 gemensamma Nortel/Microsoft-implementeringar i hela världen.