ÅRSREDOVISNING OCH KONCERNREDOVISNING 2018

FÖRVALTNINGSBERÄTTELSE FÖR NORTH INVESTMENT GROUP

Styrelsen och verkställande direktör för North Investment Group AB (publ.), org nr 556972-0468, med säte i Tranås, får härmed avge årsredovisning för räkenskapsåret 2018. Rapporten är upprättad i svenska kronor, SEK, om inte annat anges. Belopp inom parentes avser föregående år.

INFORMATION OM VERKSAMHETEN

North Investment Group arbetar med att utveckla små och medelstora företag med god potential för tillväxt och lönsamhetsförbättringar. Detta sker genom god entreprenörsanda samt ett ansvarsfullt, miljöinriktat och professionellt ägande. I North Investment Group ingår affärsområdena NIG Sverige och NIG Norge. NIG Sverige är marknadsledande i Sverige inom inredningar för personlig förvaring, skolmöbler och ergonomiska arbetsplatser. NIG Norge är marknadsledande i Norge inom inredningar för personlig förvaring, kontorsmöbler och arbetsplatser för industrien.

NIG Sverige är en av Skandinaviens ledande koncerner för utveckling, tillverkning och försäljning av inredningslösningar för skola, industri- och byggsektor, sport och fritid samt offentlig miljö och omsorg. NIG Sverige består av Sonesson Inredningar AB, Form o Miljö Sweden AB, MiljöExpo Scandinavia AB, Alnäs Möbelfabrik AB, NIG Sverige AB, GBP Ergonomics AB, Ergoff Miljö AB, Sweop AB, SONO Sverige AB samt bolaget SONO Norge AS i Norge. Nettoomsättningen uppgick till 472,8 MSEK (512,5 MSEK). EBITDA uppgick till 45,9 MSEK (18,6 MSEK).

Rörelsemarginalen (EBITDA) uppgick till 9,7 procent (3,6%). Orderingången var mycket hög under sommar månaderna vilket medförde att omsättningen varierade mer än normala säsongsvariationer. Under 2018 har fokus varit på vinstförbättring. Utsikterna för vidare tillväxt har förbättrats väsentlig under 2018, till följd av de projekt och åtgärder som har genomförts under året.

NIG Norge är en av Skandinaviens ledande koncerner för försäljning av inredningslösningar för kontor, industri- och byggsektor, sport och fritid samt offentlig miljö och omsorg. NIG Norge består av NIG Norge AS (Norge), Sarpsborg Metall AS (Norge), Scandinavian Storagegroup AS (Norge), Altistore AS (Norge), Sarpsborg Metall AB (Sverige), Denop ApS (Danmark), Sono SSG A/S (Danmark), NIG IPO Ltd (Hong Kong) samt Norop AS (Norge). Nettoomsättningen uppgick till 262,4 MSEK (220,5 MSEK). EBITDA uppgick till 44,5 MSEK (23,1 MSEK).

Rörelsemarginalen (EBITDA) uppgick till 17,0 procent (10,5%). Orderingången har varit god under hela året med små säsongsvariationer. Under 2018 har fokus varit på att utnyttja stordriftsfördelarna med de övriga bolagen i North Investment Group, samt ytterligare satsning på kontorsmöbler, skolmöbler och effektiviseringar. Nettoomsättningen samlat för koncernen uppgick till 735,3 MSEK (733,0 MSEK) och rörelseresultatet uppgick till 46,7 MSEK (3,0 MSEK).

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER RÄKENSKAPSÅRET
Året har präglats av fokus på omstrukturering och effektiviseringar i Sverige, samt arbete med mer lönsam logistik och inköp. Effekten av genomförda och pågående åtgärdsprogram och effektiviseringar har medfört att koncernen står styrkt inför framtiden. Koncernen har haft en god orderingång under hela året, och har i 2018 drivits i enlighet med den organisatoriska struktur och ”go-to-market”-metod som fastställdes i vår långsiktiga strategi. Koncernen refinansierade i september till ett obligationslån på 325 MSEK. Detta obligationslån är noterat på First North börsen i Stockholm.

ÄGARFÖRHÅLLANDEN
Bolaget ägs per april 2019 till 88,6% av Frigaardgruppen AS, org.nr: 913 260 740, med säte i Sarpsborg, Norge. Koncernredovisning för hela gruppen upprättas i bolaget Soland Invest AS, Org.nr 987 521 465, med säte i Sarpsborg, Norge. Beskrivning över ägarförhållanden på balansdagen finns i not 23.
Resterande ägare innehar var i sig mindre än 10% av aktierna i bolaget.

FLERÅRSÖVERSIKT

Flerårsöversikt för koncern:

(MSEK)  2018 2017
Nettoomsättning    735,3 733,0
Resultat efter finansiella poster 19,9 -21,2
Balansomslutning 795,6 658,2
Soliditet (%) 6,2% 7,5%
Antal anställda 245 293

INVESTERINGAR OCH KASSAFLÖDEN

Bruttoinvesteringarna i immateriella anläggningstillgångar uppgick till 2,4 MSEK, allt gälande investeringar i utveckling av sälj- och affärssystem. Bruttoinvesteringarna i materiella anläggningstillgångar (inventarier) uppgick till 5,0 MSEK.

MILJÖ
NIG Sverige gruppen bedriver i ett av dotterbolagen verksamhet med anmälningsplikt till kommunen. Anmälan avser verkstadsindustri med mer än 5 000 kvm verkstadsyta där tillverkning och lackering av förvaringsskåp, skolmöbler och ergonomiska arbetsplatser sker. Verksamheten påverkar den yttre miljön i huvudsak genom utsläpp i vatten och luft. Utsläppen understiger de av myndigheterna godkända nivåerna. NIG Norge gruppen bedriver inte verksamhet som är anmälningspliktig i Norge eller Sverige.

FORSKNING OCH UTVECKLING
Koncernen bedriver inte forskning och utveckling utöver vidareutveckling av existerande sälj- och affärssystem och produkter.

ANVÄNDNING AV FINANSIELLA INSTRUMENT
Koncernen använder sig av derivatinstrument som innehas för handel – valutaswappar. Dessa värderas till verkligt värde. Koncernen har inte några valutaswappar vid någon rapportperiodernas slut.
Koncernen har långfristig upplåning som värderas till upplupet anskaffningsvärde.

PERSONAL
Koncernen har i genomsnitt haft 245 anställda, av de 33% kvinnor. Ungefär 74% av de anställda är anställda i Sverige.

VÄSENTLIGA RISKER OCH OSÄKERHETSFAKTORER
Koncernens verksamheter är exponerade för olika slags finansiella risker – valutarisk, ränterisk och översiktlig likviditetsrisk. Ränteriskerna anses vara begränsade. Valuta- och Likviditetsrisken har senaste åren ökat bland annat till följd av högre andel import av varor. Koncernen har en koncernkontostruktur i flera valutor för att styra upp användande av EUR och USD. Per den 31 december hade inte koncernen några öppna terminskontrakt. Se närmare i redovisningsprinciperna.

HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG
Bolaget har den 7. Januari förvärvat 100% av aktierna i det norska bolaget Sørlie Prosjektinnredninger AS. Sørlie Prosjektinnredninger är en Østfold baserad leverantör av möbler och inredningar till bl.a. kontor, mötesrum, kantin, förskolor, skolor och vårdhem. Sørlie omsatte ca 150 MNOK och har 36 anställda.
NIG AB har genom en riktad nyemission i januari stärkt det egna kapitalet med 29,2 MSEK.

FRAMTIDSUTSIKTER 2019
Styrelsen har satt upp ambitiösa mål för 2019. Integrationen av vårt senaste förvärv, Sørlie Prosjektinnredninger, förväntas att ytterligare förbättra koncernens resultat genom positiva effekter från tillgång till nya produkter, leverantörer samt ny personal med stor kompetens. Den underliggande trenden fortsätter att tyda på starka framtidsutsikter på koncernens kärnmarknader, med stöd av tillväxt för investeringar i projekt som inte är bostadsrelaterade samt en positiv samhällsekonomisk och demografisk utveckling.

Orderingången fortsätter att uppvisa en ungefärlig uppdelning 50/50 mellan privat och offentlig sektor, vilket erbjuder skydd i händelse av konjunkturnedgångar, eftersom de statliga utgifterna tenderar att öka under nedgångar i den privata sektorn.

För 2019 kommer koncernen att fortsätta att söka efter attraktiva nya strategiska mål för förvärv. Därutöver kommer koncernen att fortsätta sitt osvikliga fokus på att förbättra de finansiella resultaten genom förändringar av verksamheten.

FÖRSLAG TIL VINSTDISPOSITION

Styrelsen föreslår att till förfogande stående vinstmedel ( tusen kronor):

Styrelsen föreslår att vinstmedlen disponeras så att i ny räkning överförs

balanserad vinst 31 054
årets förlust -1 178