ÅRSREDOVISNING OCH KONCERNREDOVISNING 2019

FÖRVALTNINGSBERÄTTELSE FÖR SONO GROUP

Styrelsen och verkställande direktör för North Investment Group AB (publ.), org nr 556972-0468, med säte i Tranås, får härmed avge årsredovisning för koncernen och moderbolaget för räkenskapsåret 2019. Rapporten är upprättad i tusental svenska kronor (KSEK) om inte annat anges. Belopp inom parentes avser föregående år.

INFORMATION OM VERKSAMHETEN

Sono Group är den ledande skandinaviska leverantören av kvalitetsmöbler och förvaringslösningar för skola, kontor och industri. North Investment Group AB (publ) utgör moderbolag i koncernen Sono Group, vars benämning grundar sig i verksamhetens gemensamma varumärke Sono.

Sono Group kan erbjuda kunderna branschens bredast produktsortiment och därtill stoltsera med egna varumärken som Alnäs, Form o Miljö, GBP, Sarpsborg Metall, Sonesson inredningar och Tranås Skolmöbler. Sono Groups grundläggande kompetens och konkurrensfördel är utveckling och inköp av produkter från ett omfattande nätverk av hundratals kvalificerade tillverkare i såväl Europa som Asien. Verksamheten är organiserad i två affärsområden, dessa segment omnämns som Sono Sweden och Sono Norway.

Sono Sweden är en av Skandinaviens ledande koncerner för utveckling, tillverkning och försäljning av ergonomiska arbetsplatser samt inredningslösningar för förskola och skola, industri- och byggsektor samt offentlig miljö och omsorg. Sono Norway är en av Skandinaviens ledande koncerner för försäljning av inredningslösningar för kontor, industri- och byggsektor, sport och fritid samt offentlig miljö och omsorg.

Legal struktur

Sono Group består av moderbolaget North Investment Group AB (publ) och dess helägda dotterbolag. För detaljerad information, se not 12.

Segment

Sono Sweden består av de svenska bolagen; Sonesson Inredningar AB, Form o Miljö Sweden AB, Sono Brands AB, Ergoff Miljö AB, GBP Ergonomics AB, Sono Sweop AB, Alnäs Möbelfabrik AB, NIG Sverige AB, SONO Sverige AB samt det norska bolaget Bredmyra Möbler AS.

Sono Norway består av de norska bolagen Sono Holding Norge AS, Sarpsborg Metall AS, Sono Norge AS, Scandinavian Storage Group AS, Sørlie Prosjektinnredninger AS och Sono Norop AS. Dessutom tillhör det svenska bolaget Sarpsborg Metall AB, de danska bolagen Sono Denop ApS och Sono Danmark ApS samt NIG IPO Ltd i Hong Kong det norska segmentet.

NETTOOMSÄTTNING OCH RESULTAT

Koncernen redovisade totala rörelseintäkter om 912 MSEK (746 MSEK) och EBITDA om 61 MSEK (89 MSEK) 2019. Orderingången var 862 MSEK (748 MSEK), vilket motsvarar en ökning med 15,2 % jämfört med 2018. Koncernens EBIT uppgick till 20,5 MSEK (46,7 MSEK) och nettoresultatet till -24,1 MSEK (17,4 MSEK). Koncernens bruttomarginal 2019 var 38,1% (40,4%). Bruttomarginalen är definierad som skillnaden mellan nettoomsättning och direkta kostnader inklusive direkt lön. Den största orsaken till den minskade bruttomarginalen är förvärvet av Sørlie Prosjektinnredninger AS, som har något lägre bruttomarginal än koncernens snitt. Den negativa differensen mellan valutakursförlusterna 2019 och 2018 är 7,6 MSEK.

Fördelningen mellan verksamhetens båda segment såg ut som följer; Sono Norway genererade intäkter om 464,1 MSEK (279,3 MSEK) och EBITDA om 38,8 MSEK (44,5 MSEK) under året medan Sono Sweden redovisade intäkter om 470,1 MSEK (489,7 MSEK) och EBITDA om 24,1 MSEK (45,9 MSEK).

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER RÄKENSKAPSÅRET

I januari 2019 förvärvade koncernen Sørlie Prosjektinnredninger AS och året har använts till att integrera bolaget med övriga gruppen. Försäljningen för koncernen har totalt sett varit bra, även om försäljningen av skolmöbler i Sverige har varit lägre än normalt. Vi menar dock att det är en temporär nedgång på denna marknad och att vårt breda sortiment och våra starka varumärken kommer att möjliggöra en snabb återhämtning när marknaden vänder uppåt igen. I september tillträdde Ole Vinje som ny VD för koncernen. Obligationslånet som listades på First North i september 2018, noterades på Nasdaq i september 2019.

I oktober 2019 lanserade koncernen ett kostnadsreduceringsprogram (Trim 2020) med syfte att reducera kostnader med ungefär 25 MSEK under 2020. Koncernen har också gjort ett strategiskt namnbyte till Sono Group med ny hemsida som följd. Vidare; har en ny treårsstrategi presenterats där fokus ligger på att bygga en stark kultur, öka digitaliseringen, utveckla koncernens varumärken samt nå en långsiktig lönsamhet.

ÄGARFÖRHÅLLANDEN

Bolaget ägs till 88,6% av Frigaardgruppen AS, org.nr: 913 260 740, med säte i Sarpsborg, Norge. Koncernredovisning för hela gruppen upprättas i bolaget Soland Invest AS, Org.nr 987 521 465, med säte i Sarpsborg, Norge. Beskrivning över ägarförhållanden på balansdagen finns i not 23.

Resterande ägare innehar var för sig mindre än 10% av aktierna i bolaget.

FLERÅRSÖVERSIKT
Flerårsöversikt för koncern:
(MSEK)   2019 2018 2017
Nettoomsättning      899,2 735,3   733,0
Resultat efter finansiella poster -25,2 19,9  -21,2
Balansomslutning 813,3   795,6  658,2
Soliditet (%)  6,7% 6,2% 7,5%
Antal anställda    268     245 293

INVESTERINGAR OCH KASSAFLÖDEN

Bruttoinvesteringarna i immateriella anläggningstillgångar uppgick till 44,0 MSEK, främst gällande investeringar i Sørlie Prosjektinnredninger AS. Bruttoinvesteringarna i materiella anläggningstillgångar (inventarier) uppgick till 3,0 MSEK.

MILJÖ

Ett av bolagen i Sono Sweden bedriver verksamhet med anmälningsplikt enlig Miljöbalken och är klassat som ett C-företag. Verksamheten är en verkstadsindustri med mer än 5 000 kvm verkstadsyta där tillverkning och lackering av förvaringsskåp, skolmöbler och ergonomiska arbetsplatser sker. Anmälningsplikten avser utsläpp till luft från pannanläggning, metallbearbetning, vattenbaserad avfettning av stål vilken ej medför utsläpp till avloppsvatten samt ytbehandling av trä och stål. I ytbehandlingsprocessen förbrukas pulver och organiska lösningsmedel.
Den anmälningspliktiga verksamheten motsvarar cirka 10% av företagets verksamhet. Utsläppen understiger de av myndigheterna godkända nivåerna.

Sono Norway bedriver ingen anmälningspliktig verksamhet.

FORSKNING OCH UTVECKLING

Koncernen bedriver inte forskning och utveckling utöver vidareutveckling av existerande sälj- och affärssystem samt produkter.

ANVÄNDNING AV FINANSIELLA INSTRUMENT

Koncernen använder sig av derivatinstrument som innehas för handel – valutaswappar. Dessa värderas till verkligt värde. Koncernen har inte några valutaswappar vid någon av rapportperiodernas slut. Koncernen nyttjade till en mycket liten del valutaswappar i endast ett bolag och under en begränsad period under 2019.

Koncernen har långfristig upplåning som värderas till upplupet anskaffningsvärde.

PERSONAL

Koncernen har i genomsnitt haft 268 anställda under året, varav 32% kvinnor. Ungefär 63% av de anställda är anställda i Sverige.

VÄSENTLIGA RISKER OCH OSÄKERHETSFAKTORER

Koncernens verksamheter är exponerade för olika slags finansiella risker – valutarisk, ränterisk, refinansieringsrisk och översiktlig likviditetsrisk. Ränteriskerna anses vara begränsade. Valuta- och likviditetsrisken har senaste åren ökat bland annat till följd av högre andel import av varor. Koncernen har en koncernkontostruktur i flera valutor för att styra upp användande av EUR och USD. Per den 31 december hade inte koncernen några öppna terminskontrakt. Se närmare information i not 3.

HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG

Utbrottet av Coronavirus/COVID-19 har eskalerat under början av 2020 och WHO förklarade den 11 mars 2020 utbrottet av en global pandemi. Utbrottet har medfört en rad försiktighetsåtgärder som påverkar vår verksamhet och genomförandet av den dagliga driften, precis som det påverkar våra leverantörer och kunder. I skrivande stund ser vi viss negativ effekt på vår omsättning, främst i det norska segmentet men även till viss del i det svenska. Vi följer utvecklingen noga och kommer att vidta nödvändiga åtgärder längs vägen. Leveranser av varor sker enligt plan såväl från våra leverantörer som till våra kunder. Vi har tillfälligt infört förkortad arbetstid för de flesta av våra medarbetare i samtliga länder. Vi har också utökat aktiviteten i våra digitala kanaler. Utöver dessa åtgärder har vi noggrann uppföljning av vår likviditet, vilken än så länge följer plan.

Det finns i övrigt inga förändrade viktiga förhållanden eller inträffade väsentliga händelser efter räkenskapsårets utgång, som anses påverka bokslutet.

FRAMTIDSUTSIKTER

Framtidsutsikterna för våra största marknader är fortsatt positiva, men givetvis mer osäkra, än tidigare för helåret 2020. Covid-19 utbrottet kommer sannolikt påverka några av våra försäljningsbolag negativt under andra kvartalet. Effekterna anses vara relativt små och beroende på varaktigheten av utbrottet i våra marknader kommer vi sannolikt kunna få en positiv effekt under andra halvåret då inköpen i många fall har blivit fördröjda. De åtgärder vi har vidtagit (se föregående avsnitt) kommer troligen att medföra att en eventuell omsättningsnedgång inte påverkar EBITDA i så stor grad.  Givet den osäkra situationen är det i nuläget inte möjligt att uppskatta hela den potentiella påverkan och alla bedömningar är behäftade med stor osäkerhet.

I övrigt i Norge och Danmark, ser vi så här långt inga negativa signaler, medans vi i Sverige kan se att tillväxten har reducerats något jämfört med för ett år sedan.  Våran förhoppning är att vårt kostnadsreduceringsprogram för aktuella marknader kommer att säkerställa vår lönsamhet för 2020.

Trenden tyder på en allt mer utmanande marknad relaterad till kontorsmöbler framöver med ett ökat tryck på marginalerna i denna del av vår verksamhet. Vårt avtryck i denna marknad är fortfarande ganska svagt. De svenska kommunerna har fortsatt begränsade möjligheter att göra nödvändiga investeringar till sina skolor, vilket kan ha en negativ påverkan på den del av vår verksamhet som vänder sig mot skolmarknaden.

Styrelsen är nöjd med det kostnadsreduceringsprogram och digitaliseringsprojekt som initierats av Ole Vinje. På kort sikt ligger fokus på att öka lönsamheten genom effektivisering och organisk tillväxt. På kort sikt kommer fokus inte att ligga på nya förvärv.

Koncernen har utarbetat en treårsstrategi där fokus är att utvecklas till en mer enhetlig koncern, fokusera mer på varumärken och att utveckla en starkare företagskultur både mellan företagen och över gränserna.

FÖRSLAG TILL VINSTDISPOSITION

Styrelsen föreslår att till förfogande stående vinstmedel (kronor)

Balanserad vinst       29 876 582
Nyemission       24 524 598
Årets förlust     - 20 592 037

Disponeras så att i ny räkning överföres       33 809 143

Sono Group är den ledande skandinaviska leverantören av kvalitetsmöbler och förvaringslösningar för skola, kontor och industri. North Investment Group AB (publ) utgör moderbolag i koncernen Sono Group, vars benämning grundar sig i verksamhetens gemensamma varumärke SONO.