Agitatorbuteljeringar från skotska Caskshare släpps i Sverige

Online single-caskbuteljeraren Caskshare lanserar en trio av unika single cask utgåvor( med etiketter designade av spanske konstnären Pink Morro) destillerade i Sverige hos Agitator Whiskymakare.

Caskshare vann Guld för 'Best Swedish Grain' vid World Whiskies Awards 2024 med sin COLLECTIVE SERIES från Agitator Whiskymakare. Sedan dess har Caskshare förlängt samarbetet med det Svenska destilleriet. Denna gång är faten noggrant utvalda av Master Distiller vid Agitator, Oskar Bruno, och representerar den innovativa stil som det svenska destilleriet har.

Agitator Whiskymakare har två typer av destillat; hög Reflux destillering samt låg Reflux destillering, båda från Agitators unika vacuumdestillering. Därefter har whiskyn mognat i olika fattyper som inte är så vanligt att man i whiskyvärlden använder sig av - på vissa traditionella whiskyregioner är dessa fat inte ens tillåtna att användas. Vacuumdestillering kräver mindre energi och är mer i balans med råmaterialet vilket resulterar i ett renare destillat från den lägre kokpunkten man använder.

The CASKSHARE COLLECTIVE SERIES x PINK MORRO Trio; släpps i Systembolagets beställningssortiment

AG.18.03 (59.1% alc/vol) är en Svensk Single Malt, som vilat på ex-Oloroso Sherryfat gjorde av amerikansk ek med tillsatta ekstavar för extra smakupplevelse. Whiskyn är orökig och en kombination av både hög-reflux samt låg-reflux destillering.

Släpps 24 september, Artikelnr: 84650, Pris: 999:-, 90 flaskor

AG.18.04 (58.7% alc/vol) har vilat på ex-Bourbonfat gjord av amerikansk ek med tillsatta kastanenötsstavar som ger whiskyn toner av ek samt kastanjenöten. Även denna är orökig samt kombination av hög-reflux samt låg-reflux destillering, som skapar ett välbalanserat destillat med rena frukttoner och robusta komponenter.

Släpps 24 september, Artikelnr: 84402, Pris: 999:-, 90 flaskor

AG.19.05 (58.3% alc/vol) har i sin tur vilat på ex-Sauternesfat av fransk ek. Det här är en rökig Svensk Single Malt Whisky destillerad till en rökighet av 40ppm. Denna kommer från Agitators’ Hög Reflux destillering, och är en elegant , ren och fruktig rökare.

Släpps 24 september, Artikelnr: 84057, Pris: 999:-, 90 flaskor

PINK MORRO

Pink Morro är Raúl Ramos alter ego. Raul är en spansk anarkistisk konstnär och grafisk designer från Barcelona. Han är känd för att skapa abstrakta verk med mcyket färger, teknik och olika material. Varje whisky ur COLLECTIVE SERIES utgör ett segment av hans konstverk “M011”.

“Var och en av dessa whiskys har blivit individuellt handplockade av Agitator Whiskymakare, för att visa hur innovativa och kvalitativa deras whisky är. När vi blev erbjudna möjligheten att samarbeta med konstnären Pink Morro, kände vi direkt att detta var den perfekta kombinationen."

David Nicol, Co-founder, Caskshare

Om Caskshare

Caskshare erbjuder vad de kallar ‘cask to glass’ service. De vill göra det enkelt för alla whiskyälskare att få tag i unika Single Malt. Förutom buteljeringar från Agitator har de även från välrenommerade Ardbeg, Springbank och Macallan för att nämna några..

info@northernbeverages.se

Dryck är vår passion! Northern Beverages är ett dryckesimportföretag på svenska-, norska-, finska- och Travel retail marknaden som erbjuder ett spännande och kvalitativt sortiment inom vin, öl- och sprit.