Förra årets kioskvältare från Old Perth är tillbaka!

Old Perth är för många förknippat med högklassiska Blended Malts som vilat enbart på Sherryfat. Förra året experimenterade Old Perth med att släppa en utgåva som vilat på PX Sherryfat som sålde slut de tillgängliga flaskorna på nolltid! Nu kommer denna utgåva tillbaka!

Femton noggrant utvalda fat, vilka ger whiskyn balans och komplexitet, utgör denna populära begränsade utgåva som släpptes i Sverige förra året. Då fanns 90 flaskor tillgängliga som gick åt i sådan fart att många gick miste om att få chansen att få tag i ett exemplar.

"Vi upptäckte väldigt snabbt att den var eftertraktad, då många hörde av sig förra året och påpekade att det var för få flaskor tillgängliga då de sålde snabbt slu, säger Peter Hafverkorn på Nprthern Beverages. Därför är vi oerhört gladaöver att i år få tag i ytterligare 150st flaskor av denna pärla Old Perth PX Limited Edition!"

Destillatet är handplockat av producenten Morrison Scotch Whisky Distillers’ exklusiva urval av Single Malt Scotch Whisky's. Denna utgåva har till fullo vilat på en kombination av Oloroso och PX Sherry Hogsheads samt 'butts', de sista 15 månaderna i first-fill Pedro Ximenezfat från Bodega José y Miguel Martin, Spanien.

Graeme Mackeddie, Head of Production på Morrison Scotch Whisky Distillers, säger:

“Inspirerat av de spanska Sherrybodegorna använde vi oss av ett Solerasystem tillsammans med 50 år gamla traditionella 700 liters spanska fat, som i sin tur skapar den perfekta balansen i vår blend".

Färg: Djup granat

Doft: Djupa frukttoner med katrinplommon och kakao.

Smak: En sammetslen textur av russin, dadlar, söt frukt som övergår till mörk choklad och kakao.

Alkoholvolym: 56,2%

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Lanseringsdatum: 3 april i Systembolagets beställningssortiment

Antal tillgängliga flaskor: 150 flaskor

Volym: 700ml

Artikelnr: 85682

Pris: 859:-

info@northernbeverages.se

Dryck är vår passion! Northern Beverages är ett dryckesimportföretag på svenska-,norska-  finska- och Travel retail marknaden som erbjuder ett spännande och kvalitativt sortiment inom vin, öl- och sprit.