Irlands minsta destilleri släpper whisky i Sverige - Killowen!

Killowen är ett relativt nytt irländskt destilleri i Carlingford Lough beläget i County Louth, där även Cooley Distillery ligger - precis bredvid Mourne Mountains. Destilleriet drivs av Head Distiller Brendan Carty och som Irlands minsta destilleri har de som ambition att återinföra den gamla traditionella irländska whiskystilen.

Killowen lägger alltså stor ansträngning vid att producera whisky med autenticitet i enlighet med den äldre, traditionella stilen av whiskyproduktion ihop med modern praxis för att få högsta kvalité på vätskan. Destilleriet använder sig av två stycken pot stills som är gjorda för hand och eldmatad, för att ge whiskyn en modern touch. Killowen Distillery är även det enda destilleriet på Irland som använder enbart worm tub kondensers. Destilleriet har gjort sig kända för deras kopparpannor när de producerar whisky, gin on poitin.

Nu släpps deras kärnprodukt i Sverige!

Killowen Single Malt Rum & Raisin - denna whisky har vilat på Bourbonfat i 5 år och sedan fått en finish av Killowens egna mörka Romfat samt PX Sherryfat.

Destilleriet har handplockat två destillat, Christoir (1000 liter) samt Broc (800 liter). Både har destillerats i kopparpannor samt i destilleriets worm tub kondensatorer. Filosofin hos destilleriet är att detta sätt att destillera ihop med eldmatning för hand skapar ett traditionellt destillat med en modern twist. Oss veterligen är Killowen det enda irländska destilleriet som fokuserar på att enbart använda sig av dessa worm tub kondensatorer i sin produktion.

Namnet Rum & Raisin avslöjar en del kring smakprofilen: Rommen ger toner av sirap och tropiska frukter medans PX sherryfaten ger smak av russin och torkade frukter.

På näsan: färsk äpplejuice med mörk sirap och man anar toner av brittisk julpudding.

I munnen: Söta och saftiga gröna äpplen ihop med brunt socker. En bred smak av torkade frukter som russin, sultaner och fikon med en tydlig backgrund av mörk rom.

Finishen: Karamelliserat socker med äppeltoffee och kanderade äpplen med en utpräglad mandelsmak som för tankarna till ett bakverk.

Killowen Single Malt Rum & Raisin

Lanseringsdatum: 16 oktober i Systembolagets beställningssortiment