• Northern Link PR/

Adven förvärvar E.ON Värme Lokala Energilösningar Aktiebolag (‘EVLE’) som levererar fjärrvärme och lokala energilösningar i Sverige

PRESSMEDDELANDE 4.12.2017

EVLE äger och driver väl etablerad fjärrvärmeverksamhet i nio kommuner i södra och centrala Sverige. Dessutom har EVLE flera lokala energilösningar i samma områden. Verksamheten är extremt komplementerande för Adven och kommer att öka tillväxten i Sverige.

Attraktivt tillägg till Adven

Adven levererar för närvarande energi- och vattentjänster i Finland, Sverige och Estland. Företaget ser ett spännande tillfälle att ytterligare utöka sina miljövänliga energilösningar över hela Norden och tror att EVLE ger ett perfekt komplement till Advens strategiska expansionsambitioner på en av dessa kärnmarknader. EVLEs utökade närvaro och professionella anställda kommer att ge en stark plattform för Adven på denna kärnmarknad:

Adven är marknadsledande i Finland och Estland och vill nå samma position i Sverige. Medan Adven har etablerat sig i Sverige sedan 2014 kommer förvärvet av EVLE att leda till att Advens verksamhet i Sverige stiger till en ny nivå och stärker vår marknadsställning väsentligt. Vi ser också EVLE som ett perfekt komplement till Advens befintliga verksamhet i Sverige och ser mycket fram emot att utveckla EVLE-verksamheten ytterligare som en del av den bredare Adven, säger Matti Viljo, CEO Adven Group.

Dessa anläggningar har stora möjligheter att utvecklas väl med Adven som ägare. E.ON kan nu koncentrera sina ansträngningar på att ställa om sina stora anläggningar till att producera återvunnen eller förnybar värme, säger Stefan Håkansson, chef för bland annat värmeproduktionen inom E.ON i Sverige. De anläggningar som berörs finns i Bara, Boxholm, Mora, Orsa, Sollefteå, Staffanstorp, Timrå, Vaxholm och Älmhult.

- Vi ser ökade möjligheter på den svenska marknaden för distribuerade energilösningar och förvärvet av EVLE ger en attraktiv plattform för att driva dessa, säger Juhani Sillanpää, SVP M&A Adven Group

Ytterligare information:

Adven, Matti Viljo, CEO Adven Group, +358 40 575 0505, matti.viljo@adven.com

Adven, Juhani Sillanpää, SVP M&A, +358 50 452 0290, juhani.sillanpaa@adven.com

Adven, Ilkka Niiranen, CEO Adven Sverige, +46 72 722 5580, ilkka.niiranen@adven.com

Adven

Adven är en ledande leverantör av industriella och kommersiella energi- och vattenlösningar i Finland, Sverige och Estland. Advens verksamhet baserar sig på helhetslösningar som skräddarsys enligt kundens behov. Adven bygger, äger och driver energianläggningar och levererar värme, industriånga och kyla till kunderna. Bland Advens produkter finns geoenergi till kommersiella fastigheter, fjärrvärme, nedkylningslösningar och processande av sekundärenergi. Adven levererar energi till ungefär 150 industrianläggningar och driver över 60 fjärrvärmenät och 23 geoenergianläggningar. Totalt installerad effekt motsvarar på cirka 1,600 MW. www.adven.se